måndag 6 mars 2023

Elpris +178,5%

Nu börjar det dra ihop sig mot årets (troligen) första och största utgiftsökning. Även en stor anledning till att jag inför detta år justerade upp prognosen för mina totala utgifter med +20%. 

Dessa totala utgifter är även att betrakta som teoretisk nivå för FIRE och därmed vad min pensionsfond minst måste klara av att prestera i form av kontantutdelningar för att epitetet FI fortfarande ska vara applicerbart på mig.

Det vore ju lite trist om man först i total hybris deklarerar att Nu är jag FI bara för att året efter tvingas göra en total Mellanpudel och ta tillbaka det man just har sagt. Sicket elände.



Det här känns inte helt optimalt


Det som åsyftas är naturligtvis den kvartalsvisa Elräkningen som snart landar i min inkorg med en dov duns. I väntan på denna tilldragelse så deklarerade Vattenfall igår att mitt rörliga energipris för februari månad var blott 178,5% högre än motsvarande månad 2022 (28,47 öre/kWh). 



"Endast" 178,5% högre pris


Utfallet för de tre senaste månaderna blev därmed december +278,5%, januari +221,4% och så den stora positiva överraskningen i februari med +178,5%.

Förbrukningen under februari 2023 lyckades jag minska med -31%. Nästa steg är att tömma vattensystemet och kallställa fastigheten i 6 månader årligen. Man får bo ute i sovstugan, där inget vatten finns indraget, och tvaga sig i den vedeldade bastun.

Det känns inte helt ändamålsenligt och framförallt oerhört onödigt.



Minskad förbrukning 2022/2023


Många företag, speciellt naturligtvis i energiintensiva branscher (vilket är många i industrilandet Sverige), ropar i dagsläget efter ny kärnkraft för att möta behovet.

Det kan väl inte ta så lång tid att mura upp några kärnreaktorer, dra lite kylledningar, några mil elledning, montera en ångturbin och installera en väl uppmärkt nödstopp !???



"Kom Kom, Atombomb"


Sänk elskatten och undvik alla former av pudlar !!! // Northernlightsinvestment

2 kommentarer:

  1. Nej det är liksom bara att ta o sätta igång om Sverige ska ha någon riktig chans kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, resan blir lång. Men även en 1000-mila resa börjar med det första steget...

      Radera