onsdag 15 februari 2023

Laxbiffar

En gång i tiden, när jag jobbade tillsammans med skojfriska ungdomar, fick jag frågan om det var OK att kalla mig för Biffen. Svarade att förvisso går det för sig, men att det låter lite billigt och vulgärt i mina öron, och att jag hellre föredrar att bli kallad "Le Boeuf".



Le Boeuf är faktiskt lite sofistikerad till sin läggning


Biffar kommer alltså i många skepnader och från olika råvaror. Ibland brukar jag laga Fiskbiffar, både i blandad variant med vitfisk och lax, men även som rena Laxbiffar. En del recept föreskriver lite lyxigare ingredienser som hackade räkor eller kräftstjärtar i biffsmeten. Om det finns sådan lyx att tillgå i kyl eller frys så brukar jag personligen oftast använda dessa i en kall sås/röra (typ Skagenröra) som de färdiga biffarna toppas med.

Har definitivt ingenting emot att människor handlar nere på Willys. Har märkt att konkurrensen i butiken ökat markant den sista tiden. Allt fler kundkategorier gör, likt kinesiska spionballonger, återkommande överflygningar i jakt på prisreducerade produkter där bäst-före-datumet närmar sig.

Det är trots allt Axfood (AXFO) som äger Willys och dess bättre det går för Willys dess mer ökar sannolikheten för att mina kontantutdelningar från Axfood ökar med tiden. Inget problem för mig. Vid min senaste spionflygning noterade jag att det även finns förstekta perfekt maskinellt formade Laxburgare i sortimentet (18 SEK/styck).



163 SEK per kilogram för Laxburgare


Det är egentligen inte komplicerat att göra Fiskbiffar. Förfarandet är i princip det samma som när man gör Köttfärsbiffar eller de klassiska svenska Köttbullarna. Det lilla "problemet" som gör att det kanske upplevs som besvärligare är troligtvis att det inte finns en behändig råvara att snabbt tillgå. Köttfärs har vi alla vuxit upp med via Mammas köttbullar, vanligt kring Jul och andra högtider, produkter från fiskfärs är lite ovanligare.

Oftast får man göra sin egen fiskfärs, åtminstone brukar jag göra så, genom att mosa fiskfiléer med gaffel eller använda en kvarn. Men en del råvaror finns faktiskt nuförtiden att tillgå i frysdisken på affärerna. Ibland till nedsatt kampanjpris. Då brukar jag passa på.



Ska vi glida ner på Willys och spana in den billiga laxfärsen !??


Vid tillfällen med attraktivt nedsatt pris investerar jag, i princip på samma sätt som man kastar in lite mer investeringsmedel inför framtiden i Investor eller Industrivärden, i ett par paket laxfärs som läggs i frysboxen tills det är dags att skapa lite variation i arbetsveckans matlådor.



89 SEK per kilogram för 100% ren lax


Laxbiffar i krämig kokossås med svamp, broccoli och purjo (7 portioner)
 
  • Tina varsamt, förslagsvis i kylskåp under dagen, 450 gram laxfärs och placera i lämplig skål inför den fortsatta tillredningen av smet till laxbiffar.
  • Knäck i 2 ägg och tillsätt en skvätt mjölk.
  • Krydda med till exempel salt, dill, chili och citronpeppar. Man kan även pressa i lite citronjuice och citronzest (det gula skalet finrivet).
  • Tillsätt ca 1 dl ströbröd. Rör om. Önskas lite fastare smet kan man dutta i lite vanligt vetemjöl och röra om en stund till.



Dags att röra om ordentligt i skålen

  • Det är alltså egentligen bara kryddsättningen som skiljer sig från sedvanligt tillagningssätt av en smet till köttfärsbiffar eller köttbullar. Och naturligtvis den huvudsakliga råvaran. Och att släktreceptet kan variera lite beroende på...släkt.


Ordentligt omrört i skålen

  • Dra igång din stora stekpanna på spisen. Spisläge storleksordningen 7/10. När pannan blivit varm tillsätts olja (rapsolja kör jag med) och en smörklick.
  • Spola upp vatten i ett glas eller annat mindre kärl. Doppa en vanlig matsked i vattnet och fånga lite virtuost och artistiskt en klick laxbiffsmet mot kanten på bunken.
  • Klicka ner klicken i stekpannan. Tryck varsamt ut laxbiffen mot pannans botten till önskvärd tjocklek (ca 18-22 mm).
  • Upprepa till dess att laxsmeten är slut i skålen !! Ibland är stekpannan för liten och man tvingas bryna i 2 omgångar.
  • Bryn dina biffar storleksordningen 4-5 minuter på varje sida. Plocka upp och lägg på ett fat/tallrik inför fortsatta äventyr.


Stekning 4-5 minuter per sida

  • Rensa en purjo och hacka medelgrovt. Gör samma sak med 8-10 medelstora champinjoner. Gör samma sak med 2 stora nävar fryst (tina först) broccoli. 
  • Bryn det medelgrovt hackade i olja/smör i samma panna som du nyss förstekte dina laxbiffar. Salta och peppra efter egen preferens.
  • Pudra över lite vetemjöl (1-2 matskedar) och rör om ordentligt.
  • Öppna en burk kokosmjölk, ca 4-5 dl, och häll den i blandningen av svamp/purjolök/broccoli.
  • Låt det koka upp varsamt och späd med vanlig standardmjölk till krämig konsistens. Sänk temperaturen så att det precis småputtrar i stekpannan. Smaka av med förslagsvis Oyster Sauce eller Hoi Sin Sauce alternativt en dutt BBQ Sauce.
  • Placera dina förstekta laxbiffar i den småputtriga kokossåsen och låt hela härligheten puttra vidare i ca 5 minuter.  


Här ligger vi och småputtrar i ca 5 minuter

  • Jag serverade mina laxbiffar tillsammans med potatisklyftor i ugn och några skivor tomat.
  • På bilden nedan ser man tydligt att detta tilldrog sig någon gång under Julmånaden december. Men det funkar i princip lika bra att laga laxbiffar när som helst.


Laxbiffar som motvikt till all Julmat



Prova något annat än Köttfärsbiffar !! // Northernlightsinvestment

10 kommentarer:

  1. Först; Oj, vad gott!
    Sen; Hallå, där är ju din perfekta LinkedIn-bild jue! Le Boeuf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men va fan !! Det har du rätt i !! Varför har jag inte tänkt på det. Den åker in på LinkedIn direkt. Tror du det ger fler eller färre jobberbjudanden ??

      Dessutom är det ganska likt mig. Speciellt den glättiga uppsynen.

      Radera
  2. När jag såg bilden på bifftjuren kom jag att tänka på Belgian blue och vilket liv det var om de stackars djuren som knappt kunde stå upprätt. Vet ej om de finns kvar men inget förvånar numera. Ja man blir lite sugen på matlagning så fort man loggar in på din blogg :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog faktiskt en Blå Belgare, det var vad jag googlade när jag letade Tjur. Ja, det var synd om dem. Sönderavlade och handikappade.

      Matlagning tycker jag om. Som bonus sparar man pengar.

      Radera
  3. Det lät gott. Men läs detta också. Kanske kan man göra dem på annat än odlad lax? https://www.livsoptimering.se/post/varf%C3%B6r-ska-man-inte-%C3%A4ta-odlad-lax-%C3%A4r-inte-odlad-lax-nyttigt-%C3%A4r-industrilaxen-full-med-gifter

    SvaraRadera
  4. https://www.livsoptimering.se/post/varför-ska-man-inte-äta-odlad-lax-är-inte-odlad-lax-nyttigt-är-industrilaxen-full-med-gifter

    SvaraRadera
  5. Första bilden. Arnold i tjurförpackning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men på ett ungefär. Tyckte den var lämplig för att illustrera mig själv... :)

      Radera