söndag 3 maj 2020

Numeriska värden April 2020

Numeriska värden för April 2020 av betydelse för mig personligen:

Utdelningsökning +47%
Jag erhöll alltså 47% mer som utdelning i form av kontanter in på mitt konto under April 2020 jämfört med motsvarande månad 2019. Utdelningarna under April månad trillade in på mitt konto  från 46 stycken värdepapper.

Nu börjar det märkas en tydlig effekt av utdelningssänkningar. Det är tyvärr något som jag definitivt förväntar mig även under resten av året. Samtidigt är det ingenting som jag exakt följer eller har i någon utpräglad åtanke på vare sig kort eller lång sikt vid investeringar.

Utdelningssänkningar kommer med största sannolikhet att vara av övergående karaktär. Jag undviker alltså INTE att genomföra ett inköp allena beroende på en reducerad utdelning om ett värdepapper enligt mig uppnår en attraktiv nivå för fortsatta inköp.

Utdelningsökning YTD +128%
Jag har ett övergripande mål om att kunna nå 100% högre kontantutdelning under 2020 jämfört med föregående år 2019. Det är ett mål som jag infört nyligen, som en liten morot inför framtida investeringar. För närvarande är jag pessimistisk kring att kunna uppnå detta mål.  

Kroppsvikt 109,8 kg
En mycket blygsam nedgång med -1,2 kg för månaden. Känner mig trots den ringa siffran ändå  ganska nöjd med detta utfall. Startade året på 117,4 kg och är därmed nu 7,6 kg lättare.

Kör fortsatt vidare med periodisk fasta enligt den så kallade 5:2 metoden. På grund av Påskfirande blev det en vecka då endast ett dygns fasta genomfördes istället för två. Påsken är troligtvis även förklaringen till det blygsamma utfallet då den av tradition är en av våra största mat- och myshögtider. Man måste ju leva ibland också. 

Sparkvot 76%
Eftersom jag är så oerhört VIP nere på Cirkusen, och därmed bara jobbar hela tiden och aldrig är ledig, blev det en obligatorisk utbetalning av innestående oförbrukad tid till fritt förfogande. Mer pengar in på kontot alltså.

I ärlighetens namn så hade jag hellre varit mer ledig, suttit på altanen med en kaffekopp och lyssnat på fågelsången eller spanat på svanarna när de susar förbi med slutdestination ännu längre norrut. Förnuftiga kreatur. 

Grad av likviditet 61,6%
Stadigt sjunkande vilket även är planen. Den senaste tidens utdragna rekyl har medfört att de investerade medlen naturligt har återtagit en del av sitt förlorade revir.

Med tanke på likviditeten är det min förhoppning att nedgången kommer att fortsätta på finansmarknaderna och erbjuda ännu fler möjligheter till inköp i befintliga och nya innehav.

Däremot kommer jag nog inte att ha tillräckligt stark mage för att gå all-in de närmaste kvartalen. 20-25% av likviderna kommer troligtvis behållas som kassa till dess att en stabil vändning kan skönjas.

Direktavkastning Northernlights Globalfond 5,38%
Genomsnittlig ögonblicksbild för samtliga innehav som ses i spalten till vänster här på sidan. En stor minskning från förra månadens 6,26. Värderingarna har stigit stadigt under hela April månad i kombination med att flertalet, framförallt nya svenska, innehav nollat eller flyttat fram definitivt beslut kring sin utdelning.

73 de Northernlightsinvestment

4 kommentarer:

  1. Något eller några inköp under den senaste turbulensen som du är särskild nöjd med? Eller något du spanade på men inte fångade i steget?

    Man är av naturen alltid efterklok men nog kunde man ha fångat upp en del guldkorn på ett bättre sätt när man så tydligt såg det komma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har genomfört flera hundra transaktioner hittills i år. Är i princip lika nöjd med alla. Men jag är glad över att det blev bra entrypoint i så många svenska värdepapper. Men troligtvis är allt detta långt ifrån över ännu.

      En pandemi är sällan tydlig att se hur den utvecklas, så var inte alltför hård mot dig själv för att du inte lyckades förutse scenariot. Med facit i hand är det enkelt att backtracka och få alla rätt.

      Radera
  2. Hej!

    Grymt bra jobbat! Starkt att visa utdelningsökning, för egen del gick utdelningarna rakt ned i källaren i april :)

    Spännande med periodisk fasta! Hur upplever du att 5:2 fungerar? Jag försöker köra lite 16:8 periodisk fasta och tycker det funkar toppen.

    Trevlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så imponerande egentligen, det beror helt enkelt på att jag andra halvan av 2019 började föra in likvider som naturligtvis (fel ordval i dagsläget dock) genererar utdelning under 2020.

      Radera