Fast det där tror inte omgivningen på för jag har letat ny bil på mitt eget sätt, vilket många säkert skulle beskriva som "göra ingenting" under stor ambivalens. Fast det stämmer inte helt och hållet (ambivalensen stämmer), för åren går och man lär sig mer och mer om fordonsparken och dess utveckling från transportverktyg till teknologicenter.
På mina olika arbetsplatser de senaste 25 åren har jag via slump hamnat vid ratten till en stor mängd fordon av varierande karaktär; lätta lastbilar för materialförflyttning, hantverkarens kaotiska bil där det ser ut som att en bomb nyss briserat i skuffen, stor mullrande Ford Ranger Raptor som tar sig fram precis var som helst oberoende av hur mycket snö som fallit under natten eller tjänstemannens välstädade (nåja) och pressvecksvänliga säten.
Sambon har letat bil ungefär lika länge och hon är snart inne på den andra. Definitivt lite olika personlighet 👀. För någon dag sedan fick jag plötsligt ett meddelande om att kvällens pass på gymmet var inställt till förmån för provkörning. Det var en blott något år gammal (i princip ny) Volkswagen Golf som skulle ut en tur längs E4 i det norrländska kolmörkret.
Min del i inköpsprocessen, både min egen och sambons simultant, har de senaste veckorna varit att glida in på olika Bilfirmor och (utifrån en övergripande kravspecifikation) kolla och fotografera sortimentet å så vidarebefordra. Volvo (XC40 och XC60 främst), Skoda (många olika modeller med dragning åt SUV), Kia (samma som Skoda) och Volkswagen (Tiguan tex). Sedan har det naturligtvis blivit en del snack om ditten och datten med ivriga (ibland mindre ivriga) säljare.
Någon Golf har dock aldrig dokumenterats. Var på vippen att svara sambon att "jag har inte spelat Golf på snart 20 år nu". Men det gjorde jag inte.
Säljare och sambo hade först en liten improviserad work-shop i framsätena, jag stod utanför och observerade skeendet. Säljaren var, i mina ögon, inte helt förtroendeingivande under det frekventa knappandet på teknikcentrets många olika briljanta funktioner under utrop som "oj, den där är kanske inte tillgänglig nu" eller "hur var det nu man hittade det där" eller "men det där kan vi kolla på sen" eller "den vill visst inte koppla upp just nu".
Sedan begav vi oss ut på vägarna, stora som små. Jag började, sambon knappade på displayerna. När det var dags att accelerera kändes definitivt de 200 hästarna under huven, men det enda jag där i kolmörkret försökte åtgärda (under de 15 km jag satt vid ratten) var att 1. slå på farthållaren och 2. slå av "lane assistance" så att bilen slutade dra i ratten. Det gick dåligt, sambon grävde fram instruktionsboken när jag högljutt började muttra över om det fanns farthållare på fordonet.
Sedan bytte vi plats. Jag lyckades ändå inte med min mission att åtgärda punkterna 1/2, sambon tyckte det var lite otäckt med någon som ibland drog i ratten. Lane Assistance alltså, fast det är bergis en superbra funktion som jag inte begriper nyttan av. Om man under bilkörning ska vara uppkopplad mot sociala medier, äta en Kyckling Subway eller sitta och skriva sms är det säkert hjälpsamt. Fast en del av det där är väl förbjudet sedan en tid tillbaka.
På 80-talet styrde man med knäna istället när man behövde händerna fria 👀.
I ärlighetens namn så ska erkännas att det var första gången jag under senare år satt som förare i en bil yngre än 10 år. Det var iofs den där gången som min kollega tyckte jag kunde använda hans splitternya Mazda värsting elbil till mitt snabba ärende. Fast den lyckades jag inte ens starta, och då kan man väl inte räknas som förare. Jag tog en VW Transporter (20 år gammal) istället.
Hemma i soffan efteråt pratade vi om erfarenheterna från denna första provkörning.
Jag har även under en tid letat ny laptop. Den gamla har 10 år på nacken och börjar ha gjort sitt men kämpar på förvånansvärt väl. Även laptop letar jag med min vanliga successiva metodik till hjälpsamma kamraters irritation 👀 men nu närmar sig raskt deadlines som 11/11 (Singles Day) och 28/11 (Black Friday) då det är dags att syna elektronikbolagens smyghöjningar.
Med min typ av datoranvändning (lite surf, lite betala räkningar, lite kolla börsen, lite mail, lite bloggande, lite Office-paket) så räcker det definitivt med processor Ryzen 5 eller Core i5, 8-16 GB arbetsminne, 512 GB SSD disk, 15.6 skärm.
Allt utöver det är bortkastat på mig, som att strö Pärlor för ett Svin.
Ungefär samma sak känner jag personligen inför dessa nya fordon. Det är bortkastat, jag kan inte ens försöka inbilla mig att jag någonsin kommer att sitta under färd och knappa på en touchscreen och finna det meningsfullt. Ge mig en gaspedal, bromspedal, kanske kopplingspedal, ratt, växelspak, några spakar för att styra ventilationen, några knappar för att ratta radion, körriktningsvisare, en spak till vindrutetorkarna och varför inte nu denna årstid sätesvärmare.
Den här gången var det sambons eventuella bil vi provkörde med hennes kravlista. Den kravlistan inbegriper inte nödvändigtvis en massa elektronik och häpnadsväckande funktioner utan är snarare av karaktären max 5 år gammal, gärna kring max 5000 mil, möjligtvis åt SUV-hållet (så man kan ta sig ut i skogen och plocka bär), fabrikat är inte superviktigt, helst fyrhjulsdrift, blå är en fin färg, erbjuda ett bra skydd för de som åker i bilen, driftsäker är en fördel.
Det kanske inte blev en VW Golf den här gången, men jag tror att ett nytt lördagsnöje framöver (i dagsljus) kommer att bli provkörning av lite olika fordon. Ett alternativt sätt att komma på vad man vill ha är genom att komma på vad man inte vill ha.
Hur gör du när du ska byta gammalt
till nytt ?? Snabbt eller långsamt ??
//Northernlightsinvestment
Ha ha, känner igen mig i det där. Det är som den där gamla sketchen men han som inte kan bestämma sig för om han ska köpa Aftonbladet eller Expressen.
SvaraRaderaUtbudet av bilar är sjukt stort.
Ju mer man tittar desto svårare blir det att bestämma sig.
Har under de senaste åren varit en återkommande besökare hos bilhandlarna, och en del ser nästan ut att vilja fly fältet när jag dyker upp för femtioelfte gången. :-)
Håller med dig, sjukt stort utbud. Nu har jag dessutom börjat fundera kring det där med hybrid eftersom många av mina resor är max 40 km. Så en kombo av el och traditionella bränslen är tänkbart.
RaderaSå långt har jag inte kommit med bilförsäljarna ännu, men ge det några veckor till så går jag från okänd till ökänd.
Jag tror du menar laddhybrid (PHEV) och inte hybrid (HEV) när du skriver att dina resor är max 40 km.
Radera- En laddhybrid har ofta ca 50 km räckvidd på bara batteri som är runt 10 kWh och kan laddas med kabel och av bilens bensinmotor.
- En hybrid däremot har ett batteri på kanske bara 1,5 kWh som laddas av bensinmotorn endast (ingen laddkabel) och kan köras på batteri någon km endast.
Bara så du kollar efter rätt typ av bil.
Jo, begreppsförvirring. PHEV menar jag, det var väl en sådan du skaffat och skrev om nyligt.
RaderaTack för dina sammanfattande erfarenheter från Kia hittills, som du skrev om längre ner !!
Bytte bil nyligen faktiskt. Det gick långsamt i början, velade i 2-3 år. Men efter en spark i baken av bilprovningen gick det undan. Ett ultimatum med deadline på 30 dagar; massiv räkning på verkstan eller byt bil! Hittade en analog bil från -22 vars enda finess var farthållare.
SvaraRaderaJag läste att det numera är ett EU-krav för nya bilar, att det finns en assistent som drar i ratten. Själv tycker jag "assistenten" ska låta bli ratten tills den lärt sig att köra helt själv.
Mmmm, jag har oxå velat under några år. Sedan är inte mitt beroende enormt heller, dock har det ökat efter FIRE eftersom jag nu har större möjlighet att vistas uppdelat på våra två boenden. Så 2 bilar skulle vara mer optimal i familjen framöver.
RaderaEn analog bil med årsmodell 2022 !?? Vilken bil typ/fabrikat är det ??
Jag har faktiskt fått en sk "spansk flagga" på Bilbesiktningen en gång i livet. Fick inte köra bilen därifrån. Kom tillbaka i skydd av mörkret och tuffade sakta bort till en verkstad några hundra meter bort. Det var definitivt ett trafiksäkert fel, men inte så kostsamt att åtgärda.
Delar din uppfattning om assistenter, både generellt och i detta specifika fall. Jag styr helst själv. Däremot är det väldigt praktiskt med farthållare, den använder jag flitigt.
Adaptiv farthållare i kombination med automatlåda är min favorit.
SvaraRaderaDå kan man med konstant avstånd glida bakom en bil på landsvägen i 80-90 km/h och när man ska igenom en by i säg 40 km/h bromsar bilen själv för att hålla avståndet och automatlådan växlar ner automatiskt och när man är igenom byn ökas fart och växel automatiskt för att följa bilen framöver. Otroligt avkopplande körning - på gränsen till passiv!
Jag testade bara Kia denna gång jag köpte bil. Kia Ceed (min brors), Kia Xceed, Kia Niro gamla modellen, Kia Niro nya modellen. Alla laddhybrider. Det blev som jag skrivit Kia Niro nya modellen. Det gick först väldigt långsamt (inget hände) i månader men när jag väl kom igång gick det på en vecka.
Adaptiv ? Är det alltså att den följer trafikskyltarnas hastighet ajtomatiskt ? Kan väl även vara bra mtp alla förbannade fartkameror som finns här uppe i Norrland numera.
RaderaSjälv har jag bara suttit i en Kia hos bilhandlare, däremot aldrig kört en (ännu). Men de ser bra ut och ryktet sägs även vara bra.
Nej, adaptiv som i konstant avstånd till framförvarande bil. Men det finns de som läser skyltar tror jag. Eller följer hastigheten som finns inlagd i navigatorn.
RaderaMina Kia-erfarenheter hittills: bra pris, bra utrustning, bra kvalitet (alltså håller ihop bra), dålig kvalitetskänsla (plastigt), bra ekonomi, dålig ljudisolering.
OK, ja något sådant var det på den här Golfen. Iaf om jag kunde tyda symbolerna som fladdrade förbi på någon av skärmarna medans vi försökte komma på hur man kopplade bort Assistenten.
RaderaFast hon var kanske livstidsanställd 👀.
Samma här. Favoritbilen var på fallrepet länge och samma märke tillverkas inte längre sen fabriken i Trollhättan såldes/lades ner/nånting. Bara att smalna av letandet till 1 eller 2 märken var ett grannlaga jobb, sen att hitta modell.... Inget som roar varken mig eller nån annan i familjen.
SvaraRaderaOch besök hos bilhandlare är bra mycket värre än kläd- eller elektronikbutiker!
För min del så kan det vara så att jag blir totalt ignorerad av försäljarna, eftersom de fortfarande tror (enligt gamla tiders traditioner) att det endast är den som kör minst i familjen som har behov av en stor bil. Hatar dessa dinosaurier!
Så jag brukar börja med att titta på värstingbilen, vare sig det är en SUV, sportbil eller nåt annat. Provsitter, kollar bagageutrymmet, letar efter stolsvärme i baksätet (finns ibland), testar knappar. Under tiden har försäljaren hittat barnens andra förälder och försöker med alla försäljningstrix. Får hela tiden svaret "kolla med den som ska ha bilen, jag vet inte". Vilket gör försäljaren helt ställd.
Det roliga nu är att vi är fler än två i familjen med körkort och de körkortslösa har ju också sina åsikter så försäljaren kan bli lätt förtvivlad över invasionen och bombardemanget av frågor. Ska de bara ha!
Det blev nån hybrid till slut, för vi kör både korta sträckor hemma (trots Sveriges bästa lokaltrafik så går det inte att ta sig "tvärs" inom rimlig tid utan alla bussar och tåg måste alltid in i centrum) och långturer på ledigheter.
Tog flera månader innan jag lärde mig hur farthållaren funkar! Den är inte helt logisk att koppla in. Och förut hade vi en extern Tomtom, nu är det integrerat i en jättedisplay som ibland hoppar ur om man får för sig att tex byta radiokanal eller nån ringer.
Dessutom så har jag inte vant mig vid att det finns en backkamera! Speglar och vrida på huvudet funkar fortfarande bättre, då har jag exakt koll på var jag har bilen.
Vill också se norrsken! De gånger den sträcker sig söderut så har vi oftast moln-moln-moln!
Spargrisen
Här är det fortfarande öppet avseende bilmärken. Nu senast kikade jag (till mig själv) på en Hyundai i30, även kollat lite på en Volvo V50 och en äldre VW Passat. Min bil är med lågt ställda krav, den är i princip bara för kortare transporter mellan Land och Stad medans min sambo fortfarande envisas med att förvärvsarbeta några år till.
RaderaNu vet jag inte om du är man eller kvinna, å det ska såklart inte spela någon roll i sammanhanget. Men sambon (kvinna) var till annan ort på visit och passade då på att gå in hos en bilhandlare där hon på nätet spanat in en tänkbar bil. Hon provsatt den, gick runt å sparkade på däcken 👀 etc men ingen av de tydligen extremt upptagna säljarna brydde sig inte ens om att lyfta blicken. Det var inte populärt, å hon har pengar som brinner i fickan 👀.
Med mig kan jag tänka mig att det kan vara knepigt för en säljare, de kan bli osäkra på om det är en potentiell kund....eller en luffare som klivit in i jakten på värmestuga å en sopptallrik 👀. Lite Howard Hughes över det hela.
Använder aldrig backkamera å hybrid kan vara tänkbar för mig. Sambon är dock inställd på 100% fossila drivmedel.
Northernlights....det är fina grejer det !! 👀
Jag har kört lite olika hyfsat moderna bilar och de som har "lane assistance" var väldigt olika. Någon av dem, kan ha varit Golf, hade verkligen det som du beskriver som "rycker i ratten", någon annan, kan ha varit något franskt, var väldigt behaglig och gav bara en mjuk antydan.
SvaraRaderaDet är nog bra på det stora hela. Man behöver det inte större delen av tiden, men det är nog bra den där gången man tappar sin kycklingbaguett och försöker få upp den innan den kilar sig fast under bromspedalen. De behöver bara göra så att den inte skräms. Man kanske faktiskt vill ligga nära linjen.
Har kört en nyare Opel (tjänstebil jag använde sporadiskt) en gång i tiden med lane assistance, lärde mig snabbt hur den kopplades ifrån. Tror iaf att det gick att koppla bort den, nu börjar jag ju bli lite senil och det var något år sedan.
RaderaExakt, man kanske vill eller behöver ligga nära linjen.
200 hästar i en golf låter som en ganska kul bil att köra rent motormässigt.
SvaraRaderaLane assist är däremot riktigt vidrigt. På motorvägen, i snöslask, där bilen inte ens ser linjerna alltid, är ett oförutsägbart ryck i ratten det sista jag vill ha.
Ja det var tryck i motorn, definitivt. Dieselhästar. Provade bara 1 gång, sköt på bra. Fast det var alltså kolsvart ute så det blev inte så mycket drifting 👀.
RaderaLane Assistance känns 100% onödigt, ungefär som att bara riktigt raka gurkor får kallas gurkor.
Förra vintern, när bilen hade stått på verkstad i flera månader, gick jag igenom bilsortimentet för att kunna byta bort den så fort jag fick tillbaka den.
SvaraRaderaMildhybrid (HEV har jag just lärt mig att det heter) verkar meningslös. Bilen blir så tung att bensinkostnaden blir densamma som utan batterier i den.
Laddhybrid (PHEV) borde ju vara bättre men då "måste" man ju installera laddare hemma för att få ekonomi i det och säkringsskåpet sitter på baksidan av huset. Nästa års sommarprojekt kanske får bli att gräva ner en kabel till framsidan.
Rena fossilbränslebilar utan batteri av nyare årsmodell finns knappt längre.
Så min kära fyrhjulsdrivna dieselkombi blev kvar, den är en dröm i snömodden på E4'an och att dra ett tungt släp med. Den är till och med relativt bränslesnål.
När jag har tänkt färdigt och dragit en kabel blir det kanske en Toyota RAV4 laddhybrid.
Dator går fortare att köpa; det här behöver jag, klick, klick, klick och hämta ut på affären om några dagar.
@Indexanna: (kul namn!) vilket bilmärke och modell är förmågan som stått på verkstad i flera månader?
RaderaBil har än så länge tagit längre tid för mig än dator att köpa. Dator började jag fundera på för kanske 2 år sedan, å det är ju i princip alldeles nyss för mig 👀. Sniglar lever sitt liv betydligt långsammare än trollsländor.
RaderaHelst av allt skulle jag vilja ha en schysst 100% BENSIN bil med 15-20 år på nacken. Det funkar nog bra för mig några år framöver.
@Kalkyl; det var alldeles säkert mer verkstans fel än bilens att den först åkte in och ut från verkstan flera gånger för att sedan stanna där i ett halvår. En bidragande orsak kan vara att jag fick en lånebil under tiden så jag inte satt i sjön även om en Peugeot i norrbottniskt vinterklimat inte var någon kul upplevelse.
RaderaMaken till oengagerad kundmottagning har jag inte varit med om och det hela löste sig inte förrän efter kontakt med VD. Han måste i sin tur ha varit en fena på bilar för sedan tog det bara en dryg vecka innan den var reparerad. Jag fick en lång ramsa med felorsak när VD ringde och sa att den var klar för avhämtning men mindes inte hälften efteråt och när vi hämtade den var personalen helt ovetande och jag kunde säkert ha behållit lånebilen utan att de hade saknat den.
Så när @NLI har köpt bil kommer vi att få blogginlägg om bilverkstäder också.
Kan inte så mycket om Peugeot....minns bara den där gamla ramsan:
Radera"Peugeot, en bil för två, en sitter i och en skjuter på"
Den (ramsan alltså) funkar även med Renault.
@Indexanna: tråkig men intressant historia o kul att det löste sig tillslut. Otroligt dåligt att bli så dåligt behandlad.
RaderaLägg ner NLI! Behåll din/er gamla. Nya bilar är dyra, går sönder och fullproppade med tramsig teknik få behöver eller ens önskade. Dyrt blir det också.
SvaraRaderaJo, jag är inne på ditt spår. Fast det är ju dubbelt billetande här....den ena till sambon med mer omfattande önskelista och större prislapp. Till mig själv räcker det med något väldigt enkelt som tar mig en 10 mil i veckan ungefär, gärna i total avsaknad av tramsig teknik.
RaderaLane assist är livsfaligt ! Köpte ny bil 2021 och då gick den att koppla ur annars hade jag inte köpt bilen . Kör på snöiga vägar i norrland./ C
SvaraRaderaHar svårt att komma på något tillfälle som just lane assist ska vara fördelaktigt över allt det negativa. Går det inte att koppla ur den, blir det lag på det...ja då blir det aldrig någon sån bil för mig. Alternativt slutar jag köra bil helt och hållet.
RaderaNorrland här oxå.
Kom i samspråk med en verkstadskille idag om just lane assist och farthållare. Adaptiv farthållare och farthållare som själv läser hastighetsbegränsningarna och anpassar sig till det verkar finurligt.
Det är bara fråga min granne, de åkte på 2500 i böter förra helgen när de skulle till IKEA, fartkamera som de missade när de satt och surrade. Det är några Billys bokhyllor det.....
Ja all automatik som det numera är krav på från EU kommer bli dyrt att underhålla när elektroniken och kamerorna strular med ökad ålder. När elhissar till rutor kom var jag skeptisk redan då, och villa ha bil utan elhissar. Just där har jag iof fått fel, aldrig varit med om eller hört om en elhiss som strulat.
SvaraRaderaAtt köpa elhybrider har jag svårt att förstå. Man får det sämsta av två värdar, samt två drivlinor att betala underhåll för. Och sedan de som med en bensinmotor laddar ett batteri för att sedan kunna stänga av bensinmotorn och köra på batteriet??? Måste vara den dyraste elproduktion som finns med massa förluster av energi. Måste bli billigare att köra på bensinen direkt än att låta energin omvandlas från bensin och förvaras i batteriet först.
Nu är jag ingen bilkunnig person, men detta låter som dyra lösningar.
Samspråkade nyss med en äldre farbror på gymmet (över 90 år gammal) som tvingats byta sin Volvo 740 till en Saab 9-3 och tyckte det var så mycket onödiga grejer som han inte behöver. Tror de onödiga grejerna är tiofalt fler i dagens bilar, jfrt med en 9-3. Fast Saab var kanske lite före sin tid.
RaderaDet där har jag oxå funderat på kring laddhybrider. Jösses så mycket som kan gå fel. Jag avvaktar nog med det där ytterligare ett tag och hoppas att jag snubblar över något lämpligt när jag går genom livet.
Å andra sidan, något ska man kanske göra med pengarna ??
PS Mitt första möte med sk ”laneassist” var ca 10-15 år sedan i en firmabil av märket Citroen. Första gången jag kände det i ratten trodde jag servostyrningen höll på att ge upp. Senare hade vi tävling med vem som kunde åka snabbast ett helt varv i en rondell utan att röra ratten och åka ur. Jag tror den ökade säkerheten som avsetts med konstruktionen sattes ur spel i dessa lekar. Ungefär som att tävla om vem som kan luta sig längst ut över att stup utan att ramla ner. Plötsligt vinner en.
SvaraRaderaNu är jag ju en mogen man (redan i unga år, lillgammal fick jag alltid höra att jag var) som inte beter mig som en 14-åring och leker med Lane Assistenten i rondeller 👀.
RaderaJag vinner ändå aldrig såna tävlingar. Armbrytning däremot, där vinner jag såklart alltid och hävdar därmed min manlighet 👀.