fredag 28 november 2025

Nya Bilar

Här uppe i Norrland går det undan må ni tro, vi norrlänningar sätter minsann sprätt på kulorna och tar vårt ansvar för att ekonomins hjul snurrar snabbare och snabbare och kontantutdelningarna ges möjlighet till en aldrig avstannande tillväxt. Vi är inte alls så där lugna och sävliga och eftertänksamma som nidbilderna vill ge sken av !!!

Kvinnorna alltså, de norrländska kvinnorna sätter sprätt och snurrar hjul och tar ansvar. Männen har jag sedan länge gett upp hoppet om. Det är bara skoter, jakt, fiske, snus, Luleå Hockey och Norrlands Djup som snurrar i huvudet på XY kromosomuppsättningen.

Nu kommer jag på att det kanske är dags att kolla min egen uppsättning 👀.

Trots allt, det är så oerhört positivt, ur så många vitt skilda aspekter och då inte minst den frihet som det medför, att kvinnor nuförtiden har egna pengar som de själva kan välja att investera både på börsen och i kapitalvaror.



"Men va fan Northern....du är ju nästan kriminellt långsam....."


Det blev alltså bara en andra provkörning (den första är beskriven här), å så slog Hon till på en nästan ny Volvo V60 Cross Country. Med den höga markfrigången ett optimalt val för både lite längre landsvägskörning på vardagliga normalsnöiga norrlandsvägar (alltså betydligt mer snö än när panik, kaos och masshysteri uppstår i södra Sverige) i kombination med krypkörning längs slingriga skogsvägar ut till bär- och svampmarker.



"Jag ska snart ut i skogen och plocka kantareller och hjortron !!"


Själv har jag stor erfarenhet av just Volvo, men då företrädesvis av äldre analoga årgångar (modellerna 242, 244 och 945) där jag även kunde handha i princip allt underhåll genom återkommande besök till Biltema. Då fick jag även regelbundet möjlighet att se hur industri- och handelsområdet Storheden i Luleå med åren förändrades och expanderade ut ur alla ramar. Under min storhetstid, i början på 80-talet på väg på cykel till någon flickvän, var det mest bara tallar och fågelkvitter.   

Även denna V60 är naturligtvis fullproppad med elektronik, men där finns även några ordinära rattar och reglage. Jag vet inte om det beror på min tidigare Volvoerfarenhet, men det går snabbt att komma in i menysystemet och reglera till exempel farthållare (ett måste i varje bil) från rattens reglage och det upplevs som en trygg och bekväm förarmiljö. 

Dessa 2 veckor av daglig körning ger hopp om att vi nog ska kunna bli kompisar. Inte så noga egentligen, det är ju mest sambon som ska fräsa runt i den. Fast jag blir väl dedikerad chaufför som vanligt. Det där är lite märkligt.
 


Röda stugor, vit snö och en V60 Cross Country är sinnebilden av Norrland !!


Det var ganska nära att även NLI blev med ny bil i samma veva, men av lite olika anledningar rann det ut i sanden. Jag hade nästan redan börjat sträcka mig efter plånboken i innerfickan, den där som alla som känner mig påpekar att "den där ser tung ut" när jag plockar fram den. Men jag kontrar minsann blixtsnabbt med "det är mest bara kvitton och betalda räkningar" 👀.

Alla ni som inte vet vad en plånbok är får helt enkelt googla.

Fast nu har jag fått korn på någonting annat tänkbart, en Ford Focus 1.0. Mitt körbehov är ju mestadels kortare resor vid sämre väderlek (till gym, Willys och gamla kollegor med nybryggt kaffe alltså) och någon lite längre resa (max 4 mil) någon gång i veckan för att checka upp mina fastigheter. Så en bensinbil vore bra.

Knappt jag visste om att det finns så små bilmotorer, inte ens 1 liter cylindervolym, men kompenserad med turbo tydligen. Det är ju mindre volym än vad som fanns på de lätta motorcyklar (125) jag förr ibland buskörde, även det i början av 80-talet. Betydligt mindre eftersom de oftast var borrade och planade och allt vad det nu hette. Trimmade till vansinnets gräns alltså.

EDIT: Hade lite bråttom och alldeles för många bollar i luften när jag rafsade ihop inlägget. Ford focus 1.0 har naturligtvis en betydligt större cylindervolym än en lätt MC.


Jag höll på att skratta mig blöt i byxan när jag googlade och fick upp ett gammalt biltest med tillhörande bildtext på den eventuellt kanske tilltänkta Forden 1.0 😁😁.



Perfekt transport för NLI....som aldrig har bråttom någonstans nuförtiden



Har du någon erfarenhet av en Volvo V60 Cross Country 
eller en Ford Focus 1.0 ??


// Northernlightsinvestment

44 kommentarer:

  1. Jag har dålig koll på båda dessa specifika modeller, men min erfarenhet av en Ford Focus (2008, 1.6L flexifuel) gör att jag säger att Volvon förmodligen är den trevligare av de två med ganska stor marginal. Men jag misstänker att det även avspeglar sig i priset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ännu aldrig ens suttit i en Ford Focus, så därifrån är erfarenheten noll och intet. En V60 sitter jag nu i för de allra första gångerna, men än så länge känns det bra. Forden har snart 14 år på nacken, så många differenser är befogade.

      Tack för input !!

      Radera
  2. Det kan vara värt att veta att anledningen varför det blir "masshysteri" när det kommer snö i södra Sverige (och särskilt Stockholm) har begripliga anledningar. I Stockholms län samsas 2 miljoner människor på en yta som är 2,5 procent av Norrland. När något strular i trafiken blir det då lätt kaos. Det hade det blivit om hela länet och dess befolkning hade varit jämtar också. Sen har Stockholm, enligt meterologer jag har läst, också tydligen en tendens att få snösmockor. Det kommer alltså väldigt mycket snö på väldigt kort tid. I kombination med trängseln blir det då problem. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog många anledningar. I samband med den allra senaste masshysterin såg jag en rolig intervju med (tror faktiskt det var just jämtar) som fastnat i sin husbil i södra Sverige och satt å chillade med massor av mat och dryck. De sa att "de kör ju som galningar" och "avståndshållningen är undermålig" och "hastigheten är för hög" och "alla bara stressar" och "det är dåliga vinterdäck å ibland sommardäck" så inte konstigt att det går åt helvete.

      Men definitivt, kläm ihop en massa människor på liten yta och ett gäng chansningar med utrustning och det beteende. som hopklämda människor kan uppvisa. Flera kanske är på väg genom snöstormen påtända med hemmagjorda bomber och dragna vapen till någon uppgörelse. Klart det skiter sig.

      Jag har bott i södra Sverige, både Sörmland och Västergötland i många år. Alltid lika förvånad varje vinter över kaoset som uppstod. Fast jag är ju från riktiga Norrland, inte Jämtland alltså. En snösmocka i Stockholm är det jag skottade bort från min tomt förra söndagen. 👀.

      Radera
    2. Dessutom, om det bara varit snö så skulle det väl vara ok. Men oftast så blir blasket underkylt eller så blir snön liggande och ordentligt nerplattat av hjul, fötter och annat. Resultatet i bägge fallen är IS!
      Senast igår kväll, efter en klar, kall morgon med påföljande ordentligt regn på eftermiddagen, så var de prioriterade asfaltssträckorna (dvs inte de för motorfordon utan de för cyklister och gångare) riktigt snorhala trots ordentlig behandling tidigare i veckan (sopa-sanda-salta, plogning gjordes inte denna gång). Åkte inte bil igår så vet inte statusen på de riktiga vägarna, men dagen innan var det duktigt halt iallafall på av- och påfarter på Europavägarna.

      Spargrisen

      Radera
    3. Hej, vad ont om Jämtland! Sjöar, berg, myrar, träd och inga människor. Som det ska vara.

      Däremot, hur Gävle kan anses vara Norrland när det är ett stenkast från Stockholm, det förstår jag inte.

      Radera
    4. Spargrisen: Jag hör vad du säger, och det var en anledning till att jag aldrig riktigt trivdes där nere i södra Sverige. Kolsvart långa perioder av "vintern" och ett "evigt" regnande.

      Tyvärr har vintrarna här uppe i Norrland allt mer kommit att likna det som var där nere för 25 år sedan. Det kommer snö, mycket, men det efterföljs av blida med slask och is. I flera omgångar, ibland dröjer det till långt in i december innan det har stabiliserats. Sedan kommer den grymt kalla perioden någon gång i januari/februari (kan dra iväg mot -40 ibland) och då tar man inte gärna bilen på någon längre tur heller.

      Tack för din feedback !!

      Radera
    5. Anonym: Troligtvis skulle jag trivas mycket bra i Jämtland 👀. Det är så där, du mobbas lite med Gävle och jag dissar Jämtland på skoj. Södra Sverige dissar man alltid skämtsamt som norrlänning, det är nästan lag på det. Jag älskar nog hela Sverige, men väljer naturligtvis att bo i Norrland.

      Radera
    6. NLI: Ja den största anledningen till att inte vilja flytta längre norrut är just MÖRKRET! Fy, vad jag hatar att det är kolsvart när jag går till jobbet, sen sitter man på nåt fönsterlöst möte nån timme och vips så har man missat de enda ljusa timmarna mitt på dagen. Och det spelar ingen roll att ni längre norrut säger att ni har ljusare pga snön. Himlen är fortfarande lika kolsvart och då spelar det inte nån roll att man tex ser kontrast mellan träd och bakgrund i skogen.
      Kylan klarar jag bättre, men helst inte under -25.

      Spargrisen

      Radera
    7. Här i Norrland har vi ljusare pga Snön 👀.

      Radera
  3. Ingen personlig erfarenhet av dessa båda. Men V60 CC är riktigt snygg med bra proportioner som jag tycker V90 saknar. Ligger tyvärr utanför min budget så kollade inte närmare.

    Har ibland fått upp artiklar om problem med just Fords 1.0-motor. Lätt att hitta skrivet om det med "wet belt". Vet inte när om detta har fixats.

    Har dock kört pappas VW Polo med 1.0 turbomotor och 3 cyl ganska mycket och det fungerar. Vet den finns i Golf också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har googlat runt lite sedan det blev aktuellt med Ford. Bland annat läst om det där med "wet belt" grejen, det hade jag inte hört talas om. Det här är en äldre bil, så kallad lågmilare (ca 7,5k). Jag vet faktiskt inte ens om kamremmen (som väl åsyftas) är bytt på den.

      Det är en del att kolla upp definitivt om det blir aktuellt.

      Just motortypen (som du säger en 1.0 turbomotor 3-cylindrig) har jag inte något problem med kapacitetsmässigt. Jag är inte 20 år längre, söker mest bara en ökad bekvämlighet i samband med att kunna pendla lite fram och tillbaka för att ägna mer tid åt att renovera mina byggnader.

      Håller med dig, den är snygg den där V60 CC.

      Radera
  4. Min erfarenhet av Ford Focus är lite märklig. Eller vad sägs om det här:
    Parkera bilen.
    Gå ur bilen, stäng dörrarna och lås med fjärrkontrollen.
    Gå några steg bort och få hjärnsläpp! Tryck på låsknappen igen (eftersom man inte kom ihåg om man låste).
    Så långt allt väl, eller hur? Men gissa vad som händer med bilen!
    Vid tryck nr 2 på fjärrisen så ÖPPNAS ALLA SIDORUTORNA FULLT UT!

    Detta är nån specialfunktion som Ford Focus har haft, dvs vid två tryck på låsknappen på fjärrkontrollen så öppnas rutorna. Varför det är så har ingen kunnat förklara, särskilt inte märkesverkstaden. Men det är en lite.... intressant funktion. Tex om man parkerar vid ett shoppingcenter eller långtidsparkerar vid en flygplats mitt i vintern.

    Så om du provar en Focus, testa även detta.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ingenting jag märkte på min. Däremot störde jag mig på att man inte kunde köra över i motorvägsfart utan att motorn gick i 3000+ rpm. 90 var den högsta hastigheten som var skön att köra i.
      Och jag har aldrig behövt byta batteri så ofta som i den bilen. Den åt batterier av någon oklar anledning.

      Radera
    2. Spargrisen: Tack för en underbar anekdot !! Där fick jag mig dagens andra skratt, det första var när Ford Focus 1.0 beskrevs som en bil när man inte har bråttom 👀.

      Skrockar fortfarande av skratt nu när jag skriver ett svar 👀. Två tryck på fjärren till dörrlåset...och alla rutor på bilen går ner i botten !! Haha...underbart !! Lite som ett Kinderägg, där allt kan hända. Tror knappast det var någon normalfunktion, möjligtvis användbart om man kör ner i vatten och behöver evakuera supersnabbt 👀.

      Det ska testas !!

      Radera
    3. FattigApan: Bilen kanske höll på och lekte med fönsterhissarna på eget bevåg så fort du vände ryggen till. Den var uttråkad och behövde stimulans. Måste varit så....därav batteriåtgången 👀.

      Radera
    4. :-D Ditt svar till apan är ju självklar, när man tänker efter.

      Spargrisen

      Radera
  5. Hej NLI!

    Nu får du hjälpa mig förstå vad du menar med din jämförelse med lätta motorcyklar, jag stirrar mig blind på siffrorna och får inte ihop det. Jag tycker att du skriver att en lätt motorcykel har större motorvolym (cirka 125 kubikcentimeter) än vad en Ford Focus 1.0 (999 kubikcentimeter) har.

    /Stinrew

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ja det blev naturligtvis fel. Ibland har man otur när man tänker, jag rafsade bara ihop inlägget i hast på morgonen. 125 cc har jag för mig är volymen på min McCulloch gräsklippare med Briggs & Stratton. Tack för påpekande, jag ska revidera.

      Inte heller kan jag hävda att det var borrat till 999, det hade nog inte varit fysiskt möjligt 👀.

      Radera
  6. Nja, en 1,0 (liter) är betydligt större än en lätt mc. 1,0 är 1000cc som klassades som tung mc på 80-talet.
    För övrigt håller jag mig till det lite fördomsfulla ordspråket "ingen Ford på min gård".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det blev fel tänkt av mig. Just det uttrycket hade jag inte hört förr. Ford är inget jag heller funderat på tidigare, men det poppade bara upp nu som ett alternativ. Inom familjen, så att säga.

      Radera
  7. Har kört eller rättare sagt åkt med i kollegans Focus 1,0,mycket trevlig liten sak och bränslesnål så man nästan fick tappa den på bensin. Men jag minns när han hade varit på verkstad och fått prisförslag på rembyte,vill minnas att det var 22tusen! Värt att kolla på iallafall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, stort tack för din feedback. Bränslesnål har jag hört från några stycken under veckan. Det gäller tydligen generellt för dessa 3 cylindriga små motorer.

      Radera
  8. Kollegan hade en sådan ,trevlig,snål och rapp.
    Men jag har för mig att kostnadsförslaget på rembyte var 22tusen. Värt att kolla upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, jag ska höra mig för om kostnad för byte av kamrem. Spännande att ringa både till en märkesverkstad och sedan jämföra med skogsverkstäderna 👀.

      Tack för feedback !!

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. uuShhht ger mig inte in i debatten kring nidbilderna, inte heller i norr/söder tjatet... Otroligt att bilköpet gick så pass snabbt ändå! Kanske tvåbilsfördelar om även du köper en likadan, fast gissningsvis helst annan färg för att undvika ihopblandning, V60 CC! Har ju en stek i Volvo cars så bara handla på och Volvo Cars (viktigt skriva cars) känns ändå som en ganska rejäl och bra bil fortfarande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ähhh....det är ingen debatt, bara lite trivsamt gnabbande. Tja, otroligt å otroligt...du känner såklart inte min sambo. Där kan det gå undan minsann, min roll får oftast vara att bromsa för att utvärdera och överväga lite olika alternativ. En gång blev jag spådd av en astrologiprofessor och fick höra att jag i mitt tecken och hur planeterna stod vid min födelse etc i princip bara består av Luft och behöver Eld i mitt liv. Elden å sin sida behöver....taram-tata-tada (trumvirvel).....Luft. Å där någonstans har vi rollfördelningen.

      Njae, vi har helt olika kravbild på bil. Så det får bli en enklare grej för mig, gärna äldre bensindriven helst (pga de korta tripparna) men med förhoppningsvis ganska många mil kvar i sig ändå.

      V60n känns än så länge (efter 2 veckor) helt OK.

      Radera
    2. Eld+luft alltså. Ja otroligt ändå hur en del astrologi ändå verkar stämma rätt bra!...
      Fyrhjuling då? Så kanske du får vara med de tuffa grabbarma lite ibland? Ja om du inte slår runt förstås... Och nu i FIRE behöver du ju inte köra när det regnar!

      Radera
    3. En mycket bra idé Kalkyl, fyrhjuling får det bli och en Kanadajacka och Skogshuggarskägg !! Jag går aldrig utanför dörren ens om det regnar, det är mitt absoluta hatobjekt vädermässigt.

      Tur det finns Paraply 👀

      Radera
  11. Hmm, det kanske är en V60 CC jag ska ha när jag är färdig med verkstadsbesöken för den här gången. Den ser ju bra ut och uppfyller det mesta jag villhöver. Är det en bensin eller diesel?

    Jag kan inte bidra med någon erfarenhet av Ford Fikus men 3-cylindrig motor kan väl aldrig vara rolig annat än möjligen när man ska tanka och det är i och för sig inte så dåligt men ändå.....bilkörning ska kännas positivt!

    "Aldrig en Ford på min gård" har jag fått höra många gånger när jag i början av mitt bilägande var både hel- och delägare av en Escort XR3i (en rapp 80-talare med en för stor sluttande bagagelucka när snön la sig på den vintertid), en Scorpio (som så här i efterhand inte lämnade något större intryck), en Sierra (som jag vill minnas var bakhjulsdriven) och en Mondeo (en speciallackerad Coca-Cola-röd som gått hos Pripps när de licenstillverkade drycken och vars färg lockade till kommentarer).

    Lycka till med utvärderingen av en egen bil! Har du med kriteriet att den ska kunna ta sig fram i snömodd för egen maskin? Eller är det inte nödvändigt när man inte har bråttom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också hört en del skit om Ford men körde själv några Ford escort vid körkortsåldern. Ungefär de modeller du räknade upp Indexanna. Hyfsat bra bilar får jag säga och Escort var en trevlig modell. Scorpio vet jag en del klagade över stor bensintörst...

      Radera
    2. Indexanna: Den känns väldigt bekväm att köra den där V60 Cross Country, naturligtvis alldeles för mycket teknik som kan (och kommer att krångla). Men du är ju en tekniskt orienterad brutta och van vid att lämna bilen på verkstad 👀. Det är en diesel, så ur mitt perspektiv med mestadels kortare svängar är det inte optimalt. Det bästa vore en bensinare för mina behov. Eller en sån där laddhybrid, tiden får utvisa vad det blir.

      Skulle jag vara i "köra ner till Europa och bunkra drycker bland annat" åldern så är nog inte en 3 cylindrig enlitrare optimal. Men för citykörning och ut till landet ibland funkar det nog. Så Ford Fonus kan funka.

      Har ingen erfarenhet av Ford överhuvudtaget, minns inte om jag ens någonsin har suttit i en Ford och haft en på gården har definitivt aldrig inträffat.

      Mycket förändras när man slutar ha bråttom, har JAG märkt, men krav på en bils egenskaper i snömodd är nog ökande med åren. Tyvärr, för nuförtiden kan jag antagligen inte lyfta upp en Ford ur ett dike ensam 👀.

      Radera
    3. @Kalkyl det stämmer att Scorpion var lite törstig för en het sommar åkte vi på bilsemester ner genom Finland och blev jätteförvånade över hur lite bränsle den plötsligt drog när vi summerade 0,7 liter/mil. Slutsatsen blev att det berodde på värmen och en måttlig hastighet då finnarna redan på den tiden var hård på hastighetsövervakningen och böterna.

      Radera
    4. @NLI var du med i grabbgänget som rullade och lyfte in en liten bil i korridoren i nya delen på Midskogsskolan?
      Det blev ett himla liv efteråt ;)

      Radera
  12. Har ägt en Focus under en kortare period och den hade egentligen bara ett fel, och det var att den stod på verkstad oftare än jag klippte gräsmattan. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj fan, sånt är aldrig roligt. Som tur är har jag ingen förstahandsupplevelse själv av dylikt...utan jag får hänvisa vidare till Indexanna om du önskar dryfta saken vidare....👀

      Radera
    2. @Fire2025: Finns ju en del Ford elaka kommentarer, t.ex. dessa:
      Fix Or Repair Daily" eller "Found On Road Dead"

      Radera
    3. Är det så illa med Ford? Jag hade Ford Kuga laddhybrid på min shortlist innan köp av Kia Niron. Forden ligger lite under Kia i pris.

      Radera
    4. Småland: Ibland hänger ett dåligt rykte kvar för ett bilmärke i evighet känns det som, går liksom inte att tvätta bort. VW vet jag att många BMW ägare ondgör sig över, Skoda förlöjligas ofta. Men jag tycker en del av de nya Skodamodellerna är snygga. Toyota har bra rykte på Bilprovningen när jag hört mig för. Mercedes på 70-talet var illaluktande avgasbomber.

      Det verkar vara otroligt mycket personlig bias och tycke just kring bilmärken, sambon har haft 2 gamla Fordar tidigare och kommer från en familj där just Ford alltid varit ett naturligt val. för mig själv är Volvo det jag kört mest. Fast äldre modeller då.

      Radera
  13. This line got a good chuckle out of me
    "All of you who don't know what a wallet is can simply google it".

    SvaraRadera
    Svar

    1. My girlfriend's comment when she read that particular section was that "there are probably a lot of young people who don't actually know what a wallet is."...😀

      Radera