söndag 2 juni 2024

Utdelningar Maj 2024

När jag skriver dessa inledande rader är det lördag den 1a Juni 2024 och vädret här uppe vid Norrlandskusten är vad som traditionellt brukar benämnas strålande. 

Fast det där är ju lite relativt. Grannens långhåriga mörkpälsade lånehund ligger mestadels inne i skuggan vid ingången till huset med tungan på golvet och skäller halvhjärtat på mig och sambon där vi travar fram och tillbaka och ser suspekta ut i solglasögon (med styrka) i minimal klädsel och försöker åstadkomma någon form av framtida ätbar växtlighet i odlingsbänkarna. Vi konstaterar att tulpanerna har överlevt vintern och börjat slå ut.

Svettigt att trädgårdsarbeta vid +26 grader i skuggan. Det åtgår stora mängder Fun light Crispy Pear med isbitar som rasslar omkring i blandningskärlet.



Läskande, även utan sponsring......


Vattenskotrarna brummar ystert på fjärden, det låter som gigantiska mixerstavar som kämpar med frysta jordgubbar och vaniljglass någonstans där ute till havs. Luftvärmepumpen har fått vila i en dryg månad nu men när vi anlände till huset vid havet på morgonen så rengjorde jag filtren och drog igång den igen. Fast denna gång på läge Cool istället för Heat. Kontrasterna är stora i Norrland. Det är nog därför jag trivs så bra.

Douglas Adams skrev en gång om en fjärran planet med små kontraster, å nu tar jag allt direkt och förvanskat ur minnet, där det ständigt och jämnt är solsken i zenit på de vita korallsandstränderna och en för evigt pågående fest längs gatorna där det dessutom genom en märklig ödets nyck alltid är Happy Hour och precis en timma kvar till stängningsdags på alla barerna simultant. Ett sjuhelvetes ställe att vara på en häftig utflippad semester helt enkelt. Ingenstans i vårt kända Universum är självmordsfrekvensen högre.

Sånt där tycker jag är kul, crazyhumor med både realism och samhällskritik draget längst ut till det bisarras spets. Douglas Adams var en mästare på sånt. Kan grunna länge på såna grejer ute på min bastualtan 👀.

Tidpunkten för mitt avhopp från Cirkusen närmar sig med stormsteg. I dagsläget är det 4 månader kvar. Den arbetsbefriade delen av min inkomst är därmed definitivt någonting att fokusera på så att det går åt rätt håll när jag så småningom ska leva huvudsakligen av denna fram till dess att tjänstepension och allmän pension kickar in som understöd.

Under Maj månad har 81 stycken diversifierade aktier, fonder och ETFer gett mig arbetsbefriad inkomst in på kontot.

  • Nordic Paper Holding, Atea, Rana Gruber, XACT Norden Högutdelande, Mandatum, Citigroup, Williams-Sonoma, Telenor, NIBE Industrier B, Inwido, Texas Instruments, Tele2 B, Caterpillar, Epiroc B, Latour B, Kopparbergs B, Apple, United Parcel Service
  • Main Street Capital, Realty Income REIT, Emera Inc, STAG Industrial, Omega Healthcare Investors, Slate Grocery REIT Unit, Pizza Pizza RoyaltyCorp, NorthWest Healthcare Properties REIT Investment Trust Unit, Procter & Gamble
  • AbbVie, Securitas B, Mycronic, AAK, Air Products & Chemicals, Global X SuperIncome Preferred ETF, Global X SuperDividend ETF, Beijer Alma B, Investor A, Bravida Holding, Bure Equity, Europris, Peab B, General Dynamics, Hennes & Mauritz B
  • Akelius Residential Prop. D, DNB Bank, Vår Energi, Aker BP, Lowe´s, Alleima, Ework Group, Sampo Oyj SDB, JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF - USD (Dist), British American Tobacco ADR, Universal, Sandvik, ING Groep NV
  • Orkla, Coor Service Management Holding, NP3 Fastigheter Pref, Hexpol B, Fastpartner D, Thule Group, BASF, Solid Försäkringsaktiebolag, Electrolux Professional B, Dedicare B, Alfa Laval, Medical Properties Trust, CVS Health, Boston Pizza Royalties Income Fund
  • Verizon Communications, General Mills, AT&T, Toronto Dominion Bank, Bristol-Myers Squibb, Power Corp. Of Canada, Altria Group, Wihlborgs Fastigheter, Atlas Copco B, Bilia A, ASSA Abloy B, Softronic B, SSAB B, iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR(Dist)


Lördagskvällen fortsatte med högsommarvärme så det fick bli BBQ på helgrillad fläskfilé och kycklinggrillkorv och utomhusmiddag på bastualtanen. Man måste komma ihåg att njuta av livet för det är precis som Totta Näslund sjunger för oss under kvällen: "Livet kan man inte ha på banken".



2024-06-01: Tulpaner, BBQ och middag i det fria.


Utdelningarna ökade under Maj månad 2024 med +10,3% jämfört med Maj 2023. Ett mycket bra utfall efter det stora debaclet under April månad.



Månatliga utdelningar 2019 - 2024


Det är för tidigt att uttala sig om hur helåret kommer att sluta. Mitt mål är en ökning med +5,8% jämfört med helåret 2023. Just nu ligger jag lite före den planen med +11,3% för årets 5 första månader. Mycket kan fortfarande hända i både positivt och negativt avseende.



Årliga utdelningar 2017 - 2024


Sett över årets 5 första månader så är den totala frihetskvoten 1,93. Kontantutdelningarna som har strömmat in på kontot från mina innehav summerar alltså till 1,93 x Utgifterna. Det känns betryggande när jag inom kort är på väg att tacka Nej till fortsatta lönecheckar från min arbetsgivare Cirkusen. Jag klarar mig bevisligen utan denna lönecheck.

Mars-Maj är som synes mycket goda utdelningsmånader med frihetskvoter mellan 2,2 och 3, så även erfarenhetsmässigt Juni och Oktober som brukar ligga kring 2,0. Resten av året kommer frihetskvoterna för respektive månad att landa på 0,8-1,3 (ungefär som Januari/Februari).   

Mitt mål när året summeras är en total frihetskvot på 1,5. 

Det är naturligtvis svårt att exakt uppskatta framtida utgifter. Den som lever får se.



Frihetskvot Januari - Maj summeras till 1,93




Hur gör Ni för att ta tillvara på
Livet som man inte kan ha på banken ??


// Northernlightsinvestment

11 kommentarer:

  1. Struggling giant blenders...lol. Never thought of it that way but it perfectly describes all that jet ski sound.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It was a hot day, I was sitting on the balcony outside the sauna and probably wanted a milkshake 👀.

      Radera
  2. ”Hur gör Ni för att ta tillvara på
    Livet som man inte kan ha på banken ??”

    I söndags bjöd min son med mig på en heldags fisketur. Vi kuskade runt i hans båt och besökte div grund och vassruggar samt ett bryggfik. Dagen var mycket givande, inte i fisk men i samvaro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en förträfflig aktivitet som man inte kan ha på banken. Bra avkastning oxå genom åren iom alla minnen som det skapar.

      Radera
  3. Fint att utdelningarna ökade för dig jämfört med samma period 2023. I mitt fall tappade jag cirka 20%. Inget att grina över då jag YTD håller något sånär jämna steg med 2023.

    Havet, båten och skärgården är den livsuppehållande behandling jag får så här års.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte analyserat exakt varför det blev ett nytt utdelningsmax just denna månad. Trots allt var det ju en del trista händelser som påverkade negativt. Något annat måste ha kompenserat helt enkelt. Det är för varmt för analys just nu, hjärnan känns som ett överkokt blomkålshuvud.

      Ja, du är ju en Mästare på berikande aktiviteter iom resor och båtliv och trevliga marknadsupplevelser 👀. Jag ska försöka bli lite mer som du när jag blir fri från Cirkusen.

      Radera
  4. Undrar hur många gånger jag ska få slå upp YTD innan förkortningen och innebörden fastnar. Samma med många andra finansiella termer men det är väl därför jag håller mig till indexfonder (eller möjligen tvärtom), om jag läst på om aktier och försökt lära mig så hade termerna fastnat.

    Hur gör jag för att ta tillvara på Livet som man inte kan ha på banken?

    - utomhuslivet går inte att ha på banken, att kunna gå ut i den ljumma sommarkvällen och sätta sig och se på solnedgången över älven är svårslaget.
    - är inte kvällen ljummen så får man klä på sig, funkar även mot mygg och knott
    - är det vinter får man spana efter norrsken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och om jag ska göra av med pengarna på banken så köper jag en husbil och tittar ut över ett annat vatten.

      Radera
    2. YTD ja, egentligen skulle det väl innebära till och med 2 juni i detta fall (eftersom det publicerades då) men jag avser till och med Maj månad. Indexfonder är bra grejer, de är duktiga på att öka på den personliga förmögenheten. När man sedan behöver pengar får man välja ut sälja av någonting helt enkelt.

      Usch det känns jobbigt, att behöva fatta såna beslut 👀.

      Jag kör en totalpassiv utdelningsinvestering som huvudspår istället. Men min planerade långsiktiga fördelning är 80/20 ungefär och idag ligger det på 84/16 mellan individuella innehav och fonder. De flesta av mina fonder och ETFer är dock av utdelande art även dessa.

      Jag delar samtliga dina förslag till aktiviteter.

      Det där med att göra av med pengarna på banken är besvärligt. Även om det egentligen inte orde vara så, det är ju bara att köpa några riktigt dyra grejer så är det klart 👀.

      Radera
  5. Douglas Adams, måste ta tag i saken att läsa hans böcker snart... Har läst och läser otroligt mycket men aldrig läst dessa böcker, ej ens varit i närheten av att så göra heller. Vet inte varför faktiskt.

    4 mån var på cirkusen när du skrev och sent svar från en upptagen Kalkyl så nu 10 veckor kvar cirka om räkningen är rätt. Måste kännas väldigt härligt, som "nästa vecka och sen är det Semester med stort S" fast gånger sådär nåt med x i sig! Börjar mer o mer känna att jag också, ibland i alla fall, vill vara på väg mot check-out. I stunder är jag överförtjust i mitt jobb och kan inte tänka mig inte ha det kvar men ibland när man ser vad som sker runtomkring med nya "förmågor" vill jag springa åt andra hållet och checka-ut precis nu. En markant försämring och kunskapssänkning har tyvärr skett och den förvärras genom inversen på export, det är nya tider nu men tyvärr är de inte alls bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är science fiction, så en fördel om man gillar det naturligtvis (Liftarens Guide till galaxen). Sedan finns det några böcker om Dirk Gently och hans holistiska detektivbyrå. Det är lättläst och underhållande litteratur för hängmattan.

      2 veckor till, sedan 4 veckor semester, å så 2 månader arbete. Så 10 veckor arbete ungefär kvar, kan väl bli ngn specialare mot slutet. Det vet jag inte ännu, beror på vad som finns kvar att göra. Tänker väl att huvudspåret är å köra ända in i kaklet.

      Håller med dig om att frihetslängtan varierar en del, kommer och går. Nu har det varit dominerande en längre tid, så jag checkar ut och ser vad som händer.

      Radera