torsdag 9 november 2023

Min framtida Pension

Efter mitt något nedstämda blogginlägg som definitivt gick i moll, orsakat av en Skitstorm runt omkring mig under senare tid, så är det nu dags att återgå till mitt normala sprittande positiva stämningsläge i dur. 

Lite bipolaritet har ju ingen dött av. 

Fast om jag tänker närmare efter, vilket man kanske bör göra ibland, så var det tillståndet troligtvis en bidragande orsak till att den amerikanska delen av min släkt dog ut för några år sedan. Tyvärr innan jag personligen hann åka över och hälsa på i New York där de bosatte sig en gång för länge sedan.



Denna del av Släktträdet är tyvärr beskuret


Det var faktiskt till min stora förvåning, då man sällan hör mycket positivt från det orangea kuvertet, min senaste inloggning på minpension.se som tillfälligt lyckades lyfta sorgfloret från mitt anlete. Minpension.se är att betrakta som en digital variant av det orangea kuvertet. Inne på den sidan kan du hitta en massa fakta som handlar om hur den framtida pensionen beräknas se ut för dig själv. 

Jag brukar logga in där, oftast av en ren slump när jag via någon annan sida ramlar över en länk, vid något tillfälle årligen nuförtiden. Förr i tiden, när jag var i 45-årsåldern och fortfarande var ung med framtiden framför mig, så brydde jag mig inte om några länkar och det blev inte så frekventa inloggningar.

Det är nog helt enkelt så att med stigande ålder så ökar intresset avseende hur mycket pengar man kan tänkas ha att röra sig med när arbetslivet en gång tar slut. Naturligtvis, vilket kommer att visa sig vara sensmoralen i detta blogginlägg, så borde intresset vara stort redan i 20-års åldern. 

Den här gången uppmärksammades jag nämligen på den så kallade Simulatorn som jag faktiskt aldrig testat förr. Där kan man bland annat fylla i tidpunkter för planerade uttag av redan intjänad Tjänstepension och Allmän pension samt simulera vad det skulle innebära för den framtida utbetalningen av sin egen pension.



 I Simulatorn simulerar man framtiden

Eftersom jag tycker om att förvalta mina pengar självständigt så vill jag gärna ha tillgång till så mycket som möjligt av pensionspengarna så snart som möjligt. Helst skulle jag vilja ha hela min, under alla dessa många och långa år av tidiga morgnar, intjänade pension utbetald som en klumpsumma nu idag på direkten. 

Time in the market beats timeing the market som bekant och om Pensionsmyndigheten bara tar sig tid att läsa igenom valda delar av min blogg 👀 så skulle de upptäcka hur oerhört ansvarsfull och sparsam jag är och alltid har varit med pengar och utan dröjsmål skriva ut en check. Eller swisha är kanske enklare nuförtiden.

  


Jag vann tillbaka mina egna pensionspengar !!


Å andra sidan skulle jag troligtvis bara köpa en massa Coca-Cola, PepsiCola, Bensin, Cigaretter, Hamburgare och Pizza för pengarna. Precis som i Lyxfällan alltså. 

Med den lilla skillnaden att i mitt fall skulle det vara aktier i KO, PEP, CVX, MO, MCD och PZA. Men den största delen av dessa mina innestående miljoner hos Pensionsmyndigheten skulle nog faktiskt avsättas in i kontantutdelande fonder och ETFer.

Allt det där är naturligtvis bara ett orealistiskt önsketänkande. Pensionsmyndigheten kommer aldrig att, efter sedvanlig kompetensprövning avseende ekonomiskt ansvarstagande, bevilja en utbetalning av mina redan intjänade miljoner i den Allmänna pensionen i form av en klumpsumma att investera för framtida segrar i fäders spår.

Inte en chans att det kommer att hända. Så åter till Verkligheten, Simulatorn och den simulerade framtiden.

När jag matar in alla uppgifter i Simulatorns olika delar, dvs att gå i Allmän pension så tidigt som möjligt med så kort uttagstid som möjligt (med start redan till Semestern nästa år 2024) för de delar som är möjliga i min utspridda Tjänstepension så ser det ut enligt nedanstående bild.

I korthet innebär det att då är jag ca 58.5 år bliven, uttagstiden blir 5-10 år för det mesta och Allmän pension är valbar tidigast från 64 år. Säkert ändrar de snikna smådjävlarna på Pensionsmyndigheten regelverket under tidens gång fram till min 64-års dag (egentligen är det väl Riksdagen) men detta är vad jag har (så vitt jag begriper) att utgå ifrån i dagsläget. 



Jag väljer Framtiden !!


Ut ramlar netto mindre än en tredjedel av min nuvarande nettolön från Cirkusarbete för alla mina återstående år av framtiden. Är det tacken till en gammal i förtid utsliten farbror drabbad av svår kronisk sjukdom så här mot slutet av Resan längs slingriga dåligt underhållna vägar i detta smärtsamma jordeliv. 

Fett kommer det definitivt inte att bli och säkerhetsmarginalerna blir obefintliga. Min höga Sparkvot (ca 70%) medför dock att det troligtvis mestadels kommer gå att balansera månaderna utan att behöva söka Försörjningsstöd. Jag lagar all min mat själv, bakar allt mitt bröd och Guldkanten är en påse nötter och ibland en kaviartub till helgen.

Det här är faktiskt första gången som jag funderar närmare på det där med tillskottet för den framtida pensionen via det som kommer bli mig tilldelat från Fosterlandet efter arbetslivet. Vanligtvis brukar jag inte ta med det i mina staplar och diagram utan resonemanget har varit att det där får bli ren bonus. Det lilla som nu blir.

Egentligen är det inte alls nå synd om mig. Torka Era tårar 👀. 

När jag dessutom adderar mitt privata pensionssparande i den kontantutdelande pensionsfonden Northernlights Globalfond ser det betydligt ljusare ut för mig inför den kommande pensionen.

Då landar min framtida nettopension från och med sommarsemestern nästa år på 87% av min nuvarande nettolön från Cirkusarbete. Det känns betydligt mer betryggande och räcker till både vardag och excesser.



Framtiden är nu simulerad


Om det inte redan är tydligt nog så vill jag alltså med detta blogginlägg dels berätta om min egen Eureka upplevelse kring detta med den framtida pensionen men även samtidigt understryka betydelsen av att själv ta ansvar över sitt sparande genom småsaker i vardagen och kontinuerligt sparande.


Kom ihåg att spara och investera det som är möjligt !! // Northernlightsinvestment

18 kommentarer:

  1. Intressanta reflektioner inför framtiden. Då jag snart befinner mig halvägs till 50, glädjer det mig att bli kallad för ungdom och att framtiden ligger framför en:). Tycker många gånger att synsättet är vinklat tvärtom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Halvvägs till 50 ? Mitt icke-politiskt-korrekta jag skulle omedelbart ha släppt kommentaren att då har ju knappt förhuden släppt ännu. Sa jag det högt ?

      Förlåt.

      ;=)

      Radera
  2. Dom har ju en annan fin funktion som jag inte kan testa ännu då jag är för ung, man måste minst vara 54 år så jag får lugna mig några månader till. ;-)
    Den heter "uttagsplaneraren", har du testat den ännu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick tillgång till uttagsplaneraren i år. Där ser man ju hur mycket skatt man betalar också beroende på olika åldrar. Ser att jag skulle betala mindre skatt om jag väntar till 68 istället för 64. Men är hellre ledig än dessa 1000-lappar det gäller om jag jobbar lite längre.

      Radera
    2. Har sett den men inte testat ännu. Jag är lite skrajsen för sån där nya grejer :=) Gud vad unga alla människor är runt omkring mig. Känns som att jag är äldst av alla i ekonomibloggosfären. Å ändå går jag fortfarande till jobbet...

      87% gav mig trots allt lite mer råg i ryggen.

      Radera
    3. Uttagsplaneraren verkar vara Simulatorn, kompletterad med en punktlista med vilket pensionsbolag man ska kontakta och när.

      Radera
    4. OK, tack. Jag är hopplöst dålig på såna där teknikaliteter.

      Radera
  3. Simulatorer är ju livsfarliga. Man blir fast, beroende och deprimerad. För att det är så lite och långt bort. Men de kan också ge en spark i baken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det Fumlis. Du är väldigt klok. Själv är jag bara efterklok.

      Men jag ser klart och tydligt åtminstone två olika alternativ. En där jag ligger på gränsen till Försörjningsstöd endast baserat på mina personliga frugala egenskaper. Ett annat där det utmynnar i något bättre.

      Allting då med utgångspunkt i att jag slutar jobba några år tidigare än den traditionella pensionsåldern. Skulle jag fortsätta till 67 års ålder ser det nog ljusare ut. Men det vet jag inte om jag skulle orka annat med ett byte av yrke/företag.

      Radera
  4. Så fort som möjligt är nog rätt taktik, bäst att passa på medan det går. Att allmänna pensionen höjts med 3 år är väl känt, men nu har de börjat pilla med tjänstepensionen också. Både tidigaste uttagsålder och minsta uttagstid har höjts nyligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag resonerar som dig i detta fall. Så fort som möjligt. Pengarna på bordet. Det är trots allt Mina pengar.

      Radera
  5. Skulle faktiskt vara jätteroligt om du gick till socialen och sökte försörjningsstöd och de frågar om du har något sparat :D Lite pizza och cocacola finns det nog :p Jag är också 58,5 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle roa mig mycket med min utpräglat ironiska crazyhumor. Skulle nog även säga att en hel del tyvärr går till cigaretter och alkoholhaltiga drycker (Carlsberg tex). Klädseln skulle dessutom vara helt korrekt då jag oftast ser ut som en uteliggare.

      Stackars socialsekreterare *LOL*.

      Radera
  6. Ungdomar! Jag är 59 och håller på att avveckla mig från arbetsmarknaden. Vill f-n inte slita ut mig de sista åren och betala skatt som mest verkar gå till kriminellas bidrag. Planen är omställningsstudiestöd sen a-kassa så länge det går. Sen blir det tjänstepensionsuttag på 5 år och slutligen den vanliga pensionen vid 64.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat !! En bra plan, den är ganska vanlig dessutom bland kollegor i olika skrån i min omgivning. Att låta a-kassan betala en stund. Jag har själv inte några moraliska betänkligheter kring det så som våra skattepengar hanteras och även fifflas med av politiker, från alla sidor, utan skrupler.

      Kanske jag oxå gör så. Förlänger ett tag med a-kassa innan tjänstepensioner plockas ut.

      Radera
  7. 87% av dagens nettolön i FIRE låter väl helt OK? Bra att du loggat in minpension och fått hela bilden.

    Att kunna plocka ut hela pensionen och lämna till den enskilde att ta ansvar för pengarna ska räcka skulle aldrig fungera för de flesta - folk skulle bränna alla pengarna och sedan begära stöd från det allmänna.

    Uttagsplaneraren som blir tillgänglig vid 54 år är nu inte många månader bort och ska bli intressant att testa. Även om jag flera gånger gjort beräkningar i Excel och har bra koll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det låter helt OK. Den privata delen är ju även en ökande andel förhoppningsvis över tiden (utdelningshöjningar). Fast det är svårt att sia om med tanke på alla mina innehav i olika valutor. Många faktorer som inverkar.

      Men det innebär, om jag får leva och inte hittar på något annat med överskottet, en möjlighet till 4-5 standardresor årligen till sol och värme när det är som mörkast här uppe. Eller 2 långresor. Det får utvisa sig.

      Tyvärr skulle det inte funka för många individer att "vinna pensionspengarna på lotteriet som en klumpsumma". Skulle bli som du säger. Men för mig skulle det funka finfint :=) och bli ett välkommet tillskott. Tänk att få ytterligare några miljoner att placera.

      Tänkte faktiskt på dig när jag satte och simulerade med dessa för mig tidigare icke kalkylerade pengar. Kände mig ansvarsfull :=) som genomförde detta men anade väl på förhand att det inte skulle bli fett. Det visar väldigt väl på behovet av privat sparande till pensionen och oförutsedda vardagshändelser.

      Radera
    2. Resestrategin kommer absolut ändras mot nu som arbetande: Nu vill jag helst åka iväg på sommaren för att få "solgaranti" men som pensionär tror jag den svenska sommaren är tillräckligt solig för att mätta mig eftersom man är ledig varje dag. Jag tror därför mer på att åka när det som är mörkast och även när det som är billigast vilket ger fler årliga resdagar. 1-veckasresor tror jag inte på som FIRE-pensionär då det blir för mycket restid i förhållande till resans längd - förutom storstadsresor i nordeuropa där en långhelg kan räcka.

      Radera