söndag 16 april 2023

Lajva FIRE


"Levande rollspel eller "lajv" är en teaterliknande hobbyverksamhet 
som har uppstått ur rollspelshobbyn men som numera 
är en fristående hobby. I levande rollspel försöker varje deltagare 
åskådliggöra en påhittad person, kallad rollperson, 
roll eller figur, i tal och uppförande"




Imorgon ska vi vara FIRE !!


Rollspel är nog bland det värsta jag vet. Tar hellre en rejäl släng av herpes än gestaltar en alkoholiserad truckförare med trolig spelproblematik på någon godtycklig Speditionsfirma som vill ha förskott på lönen igen. 

Varenda gång som det dykt upp rollspel på någon flummig kurs i Ledarskap (såna har det blivit många genom åren) eller Arbetspsykologi (även några såna har det blivit) eller Konflikthantering genom konstruktiv dialog (endast en sån blev det tack och lov) så har impulsen att hoppa ut genom fönstret eller fejka en anafylaktisk chock med obligatorisk ambulanstransport varit svår att motstå.

Egentligen är detta kompakta motstånd lite märkligt. Har nämligen svaga, ännu ej fullt bortträngda, minnen från den s.k. "Roliga Timmen" (vanligtvis på fredagar) i mellanstadiet under 1970-talet då jag inlevelsefullt var med och uppförde improviserade bejublade teaterföreställningar. Eller när Vi med stort engagemang och under högljudda diskussioner lajvade "Månbas Alpha" på lekplatsen. Eller för den delen "Lekte Doktor" med flickorna lite i skymundan 👀.



I en mycket avlägsen framtid kommer allt vara annorlunda


Eftersom jag har en förskräcklig massa innestående semesterdagar att plocka ut bestämde jag mig tidigt för att Påsk 2023 skulle följas av en sammanhängande ledighet nästföljande vecka. Helt utanför min karaktär som normalt består av plikttrogen närvaro på arbetsplatsen.

Eftersom dessutom en del, både medveten och undermedveten, tankeverksamhet i dagsläget ägnas åt när FI ska övergå i RE så bestämde jag mig för att hela denna minisemester om 10 dagar fick bli ett försök att lajva 😱 ett framtida tillstånd av FIRE och utvärdera hur det kan upplevas under Vårvintern i Norrland.


Följaktligen har jag under dessa 10 dagar ansträngt mig till det yttersta och dedikerat gått in i rollen som min FIRE-personlighet vilket inneburit:

  • Haft väldig tur med vädret under hela lajvperioden. Troligtvis inte en bestående effekt.
  • Sovit till spontant uppvaknande (vanligtvis 07.08 - 08.24), stigit upp och ätit frukost, druckit morgonkaffe i solskenet och fågelsången på trädäcket i 1 timma (alternativt i tv-soffan om jag befunnit mig i citykärnan).
  • Börjat med ytterligare en ny medicin mot hjärtsvikt och justerat dos av en annan. Mycket biverkningar i form av yrsel och darrighet (blodsockerfall/blodtrycksfall). Så nu är jag uppe på totalt 10 olika mediciner på daglig basis 😱.
  • I maklig takt för hand skottat massor med snö under Påskhelgen ute i huset vid havet. Uppskattningsvis 70-80 kubikmeter. Gratis motion, absolut inget behov av gym dessa dagar.
  • Traditionellt genomfört årets första BBQ på Påskafton. Det blev väldigt anspråkslöst med karré, chorizo och lite bratwurst.


 Morgonkaffe i solen är alltid trevligt


  • Uppmärksammade en intressant studie med budskap att stress på jobbet kan försämra din hälsa när du blir äldre. Alltså långt efter det att man slutat på sitt skitkassa jobb. Kände nästan på mig att det är på det viset utan den där studien. Arbetsgivarens moraliska ansvar för medarbetarna tog plötsligt ett skutt uppåt. Kanske även arbetstagarnas ansvar för sig själva.
  • Vissa dagar blev det både en långpromenad på förmiddagen och ett pass på gymmet på eftermiddagen. Betydligt högre energinivåer i vardagen jämfört med att först tillbringa 9 timmar på Cirkusen. Cirkusveckorna, sedan jag gick upp till heltidstjänstgöring, har inneburit 1-2 gymbesök totalt sett och alldeles för mycket trött zombietid i tv-soffan eller framför datorn.
  • Lagat mat och bakat bröd mitt på dagen vanliga veckodagar med noll stress !! Någon annan tycker kanske att sådant är blaha-blaha men för mig är det en verkligt rolig och givande aktivitet.
  • Duschat varje kväll definitivt i senaste laget och sedan ibland suttit uppe ända till klockan 23.30 (!!) och sett allehanda spännande utredningar och dokumentärer av Flygkrascher, Brobyggnation, grandiosa Byggprojekt i Australien och diverse Zooarbete från insidan.



Ovanligt gott gräs på den här sidan !!


I det stora hela så var det en mycket positiv upplevelse att lajva FIRE under 10 dagar. Stor frihetskänsla, låg nivå av stress, ökad fysisk ork, ökad företagsamhet och bättre sömn.


Imorgon är det måndag, om jag lever då så är det Cirkusliv igen // Northernlightsinvestment

22 kommentarer:

  1. Både intressant & rolig läsning! Tack för att du delar med dig 🙏
    Går i liknande tankar & funderingar - när ska man rycka plåstret & sluta jobba… Har tillräckligt för att kunna göra det även om Luthersk uppfostran hela tiden påminner mig om ”lite till kan du!”… Även jag har haft begynnande hälsoproblem & en offentlig sjukvård som mest rycker på axlarna trots idogt skattebetalande i 3 decennier erbjuds ingen annan lösning.
    Ha en fin dag i solen!
    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller på och utreder mina anledningar till att inte "rycka plåstret". Det var tyvärr slumpen som gjorde att jag inte blev RE i juni/juli förra året. Därefter var det "bäst" för mig att hänga kvar under den långa sjukskrivningen...och så har det nu även fortsatt. Luther kan möjligen ha lite att göra med det hela, men ytterst lite i mitt fall under rådande omständigheter. Men det kommer ett blogginlägg om detta...någon gång framöver.

      "Rycka på axlarna" är inte bra. Min erfarenhet är dock att om det är på liv eller död så brukar de sluta "rycka på axlarna". Så blev det iaf för mig.

      Radera
  2. När jag läste ditt inlägg kom jag på att jag också lajvat. Det var när bloggen var i princip nykläckt och då skrev jag om det här, https://fumlanwalkoflife.blogspot.com/2020/02/idag-gjorde-jag-nagot-busigt.html , ifall någon vill läsa.

    Fast jag lajvade en annan dröm, den om att skriva. Roligt att gå tillbaka och inse hur mycket som kan ändra sig bara på några futtiga år. Jag drömmer inte längre om att försörja mig som författare, även om jag alltid kommer att ha skrivande i mitt liv. :-)

    Det är inte dumt att lajva ibland, men en vecka är nog att föredra framför en futtig dag.

    Förresten. Har du mjölk i kaffet??? :-O Jag måste sluta ha dessa förutfattade meningar om andra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske lite knepigt. men jag tror faktiskt att det är en bra idé att testa något ett tag innan man gör slag i saken. Man kan ju tycka att FIRE är samma sak som att ha semester. Men det är det ju egentligen inte, tänk bara hur alkoholistfrekvensen skulle skjuta i höjden om alla betraktade FIRE som semester. Å på en traditionell semester har man ofta betydligt högre kostnadsnivå (OK inte jag då) än en längre tid av ledig vardag.

      Jupp, jag har mjölk i kaffet på hemmaplan. Men min jobbidentitet dricker alltid kaffet svart. Kaffeintaget är stort, ca 10 koppar per dag, så det skadar inte med en skvätt mjölk.

      När jag lade upp den där bilden tänkte jag faktiskt att det var väldigt tydligt att det var kaffelatte och undrade om någon knäppskalle med förutfattade meningar skulle reagera ;)

      Radera
    2. Men tänk vad tråkigt om ingen hade haft fördomar. Om alla var så jäkla PK hela tiden. Jamen du vet vad jag menar, du är väl ingen sån som drar sig för att röra om i grytan? ;-)

      Radera
    3. Rör man inte om i Grytan så bränner det fast i botten ;)

      Radera
  3. Ibland får jag känslan av att jag lajvar hela men tillvaro. Att mitt sanna jag får stå tillbaka så att den idogt arbetande och plikttrogna tjänstemannen kan få den energi den behöver. Riktigt så illa är det tack och lov inte! När jag är i sällskap av min närmsta familj så ramlar skalet naturligtvis av och där tittar en lite larv ut som gärna bara umgås utan något tydligt mål i sikte. Min känsla är att jag skulle uppskatta #FIRE (på riktigt och längre än 10 dagar) men jag är nog inte helt färdig med arbetslivet ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja va fan...den känslan har väl även jag ibland (eller ganska ofta) :) Det är till och med en stor del av drivkraften att kliva av Hamsterhjulet. Om det där är ditt sanna jag...en liten larv som gärna bara umgås utan något tydligt mål i sikte...så tror jag att förutsättningarna för att må bra utanför Hamsterhjulet (vi kan väl kalla det för FIRE) och att det ska bli lyckat är jävligt goda.

      Betänk vilken annan kravbild som skulle föreligga om det vore tvärtom.

      Jag är likadan. Det har jag kanske inte alltid inbillat mig utan kört på i Hjulet mot okända mål. Jag trivs bra som Mållös :)

      Av någon outgrundlig anledning är inte jag heller helt färdig ännu. Men det är inne på sista delsträckan nu.

      Radera
  4. Låter som en härlig påsk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit ett helt otroligt vackert väder här i Norrland. -10 grader på natten och +10 grader på dagen. Solsken och fågelsång. Hoppas din Påsk var lika bra som min !!

      Radera
  5. Att logga ut från arbetslivet i tio eller femtio dagar (betald semester) är inte att känna av FIRE på riktigt. Det allra svåraste är att inse att den dagen du klipper banden till din fasta inkomst och verkligen måste börja leva av portföljen det är då först du får svettpärlor i pannan. Du klipper inte bara banden till arbetet utan även till din portfölj som inte längre är din hobby. Vad ska du nu göra med portföljen. Den är ju klar.. Att planera och drömma FIRE kan alla göra men drygt svårt när du klipper bandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är därför som man inte gör det lättvindigt. Det krävs, för mig iaf goda marginaler, och en bra analys innan man klipper. Såg idag siffror för en familj som har klippt iaf delvis, om än är tillbaka för att knyta nya band, med en portfölj motsvarande 4 årsutgifter och bankkonto motsvarande 1 årsutgift (Farbror Fri).

      Min pensionsfond motsvarar 30 årsutgifter med 4 årsutgifter på bankkonto och 1,5 årsutgifter i årlig direktavkastning. Jag försöker förhindra de där svettpärlorna så gott det går när den fasta inkomsten upphör.

      Radera
  6. Å vilken igenkänning! Har alltid blåvägrat rollspel och älskade Månbas Alpha! Kommer fortfarande tydligt ihåg signaturmelodin... Jag har också misstänkt det där med att stress på jobbet skadar en på lång sikt. Jag tror jag märker av det nu i min FIRE-tillvaro sedan tre år. Jag har fortfarande låg energinivå på något sätt. Hjärnan liksom bara stänger ner om jag tänker på allt jag "borde" göra som "hemmafru" och så gör jag något helt annat i stället. Eller sover. Hoppas bara inte att det är så illa att man blir dement pga den tidigare jobbstressen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alice !!

      Du får ursäkta mitt sena svar, jag missade helt enkelt din kommentar. Kul att "se" dig igen !!

      Den signaturmelodin är svår att glömma. Jag gillade ju "rymden" så Månbas Alpha var en favorit. Minns även att den bitvis var lite "otäck" att titta på. Jag var nog bara drygt 10 år gammal när den gick första gången. Undrar vad man skulle tycka om man såg den idag igen. Serier, som "Rötter", "de fattiga och de rika", "Baretta", "Canon", "Spanarna på Hill Street" , "Lödder", "Alf" och allt vad de hette hade en tendens att bli så stora fenomen när det fanns bara 2 kanaler att titta på. Nu är det inflation även i serier och kanaler.

      Jag märker oxå av hjärntrötthet sedan min krasch in i väggen för 23 år sedan. Den blir jag nog tyvärr aldrig av med.

      Fast jag är otroligt dålig på att sova utanför de ordinarie sovtiderna. Efter min senaste sjukdom vilar jag dock ofta på dagarna. Nu är det inte bara hjärnan som är trött utan även kroppen. Känns lite bittert faktiskt.

      3 år som FIRE. Det är ändå imponerande !!

      Radera
    2. Hade man sett om Månbas Alpha nu så skulle man nog skratta gott åt att alla frisyrer m.m. såg så 70-talsaktiga ut trots att det skulle föreställa "framtiden" 1999. Alla de andra serierna du räknar upp tror jag också att jag såg i stort sett alla avsnitt av. (Ja, jag är född på 60-talet.) Jag är dålig på att sova PÅ de ordinarie sovtiderna. Har en tendens att bli sittande vid datorn till långt in på småtimmarna och vända på dygnet. Jag vet att det inte är bra, men det är svårt att lägga sig kl 22 om man inte är trött då. Jag har alltid varit nattmänniska. Lugnt o skönt och liksom inga krav på en. Man kan pyssla med vad man vill. Hade jag bott ensam så hade jag nog skruvat runt dygnet hejvilt. Nu får jag försöka anpassa mig lite till övriga familjen men det går väl sisådär.

      Radera
    3. Jag är mera kvällsmänniska än morgonmänniska iaf. Det är helt säkert. Däremot har jag börjat vakna allt tidigare på morgonen med tilltagande ålder. Så det blir ändå inte något avancerat nattsuddande nuförtiden.

      Radera
  7. Låter härligt att du fått till 10 dagars ledighet. Undviker som du förstår ordet lajva då jag varken förstår eller gillar det egentligen, hade egentligen aldrig hört det innan ditt inlägg och att det skulle handla om rollspel är svårt att förstå bara sådär.

    Lajva alltså, jaja lägger till på ordlistan!

    Trist att du får öka medicin- eller pillerarsenalen med ännu ett piller, som jag förstått det är det redan ganska många. Det är en sak som helt klart skrämmer mig något i takt med åldrandet. Vet inte riktigt hur man egentligen ska eller bör förhålla sig till detta men på ett sätt är det nog ändå bäst att leva och njuta medans man kan, imorgon kan det ju vara för sent. Detta innebär, eller bör inte i alla fall innebära, att man ska ta vara på det som man har nu och kan njuta av nu. Att hela tiden, som jag tycker att dagens människor till stor del verkar göra, jaga eller försöka att planera att bli så eller så gammal är mest bara dumt. Minns sedan barnsben en då gammal gubbe i USA som påstods vara 115 eller var det 123 år gammal som rökt sedan han var 9 år. Nutida människor verkar hela tiden tänka på något "senare" eller längre fram. Det är farligt, det är än farligare osv osv...

    Nej, kanske bättre som förr att bara ta varje dag som den är och leva den?
    Att dagens stress-jobb ger skador som upplevs först senare är nog ingen myt tyvärr. Vi är inte byggda för denna typ av cirkusliv som vi nu lever...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, och du som har barn kände inte till begreppet :) I vissa kretsar håller de väl på en hel del med "levande rollspel". Har hört i diverse talkshows och morgonprogram att de tex lite skämtsamt säger "i helgen ska jag lajva snickare" om man ska bygga något osv.

      Värdelöst vetande såklart. Å inget för mig personligen :)

      Tillfrisknandet går ganska dåligt. Äter massor med mediciner, 9 st olika läkemedel direkt på morgonen till frukost. Å så lite extra på kvällen. Det är inte roligt. Det är svårt att bestämma själv, men att bli sjuk är inget som jag rekommenderar.

      Det är lätt gjort att säga "bäst att leva och njuta medans man kan, imorgon kan det ju vara för sent. Detta innebär, eller bör inte i alla fall innebära, att man ska ta vara på det som man har nu och kan njuta av nu" och många människor gör nog just det. Mig själv inkluderat. För mig personligen är det väldigt svårt att komma på vad just detta innebär. Jag måste kanske kasta mig in i Retire Early fasen för att till fullo begripa mig på mig själv :)

      Radera
  8. Som vanligt väldigt underhållande läsning. Jag är helt förundrad över att du och så många andra bara lajvar FIRE ibland och aldrig gör slag i saken. Själv lajvar jag undersköterska några gånger i månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog det förnuftiga valet. Förhoppningsvis kommer jag snart fram till dit.

      Radera
  9. Kul att du lajvade FIRE! Själv var jag nere i Småland i mitt framtida FIRE-hus och lajvade FIRE jag också även om jag inte förstått det förrän nu när jag läst ditt inlägg: hjälpte pappa med att föryngra häcken, gräva trädgårdslandet och byta däck och tittade på semifinaler i hockey.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schysta FIRE aktiviteter där !! Å så ingen stress på det. Det kan ju inte vara bättre... ;)

      Radera