torsdag 23 juni 2022

Ronden v25

Återhämtningen går mycket långsamt. Sjukvården besöks med jämna mellanrum för provtagning, såromläggning , EKG, samtal om ditten och datten samt pilleruthämtning. 

Jag har blivit försökskanin på ålderns höst och deltar i en AstraZeneca studie om huruvida deras nya experimentella preparat kan minska dödlighet och hjärtsvikt även hos patienter utan diabetes. Det är redan konstaterat att det minskar risken hos diabetiker.

Det långa operationssåret på vaden har läkt bra på dessa 3 veckor. Där behöver jag inte längre något förband som skydd. Det enda som behövs är påtagande av knälång stödstrumpa när jag ska ta en lite "längre" promenad. Vi avvaktar med uteslutande av förband på bröstet, det vätskar sig fortfarande efter operationen men ser i övrigt bra ut. Sambon sköter huvudsakligen omläggningen i hemmet med mig liggandes i den svarta järnsängen av fabrikat IKEA.



Operationssår som nu får vistas fritt utomhus


De "längre" promenaderna har i turordning utförts som 500m, 800m, 1.6km, 3km respektive nu senast (igår) 4.5km. Det går inte lätt någonstans överhuvudtaget. Andfåddhet, smärta från bröstet och sporadisk hosta. Lungorna tar en del stryk när man legat i hjärt-lungmaskin och det traditionella systemet varit urkopplat ett tag.

Det tristaste av allt är att jag igår kväll drabbades av gikt i höger stortåled. Ett djävulskt smärtsamt tillstånd som jag haft 5-6 ggr sedan debuten 2019. En gammal hederlig kur kortison är mitt botemedel mot det. Tyvärr vet jag inte i dagsläget om denna steroid är kompatibel med alla övriga nya spännande preparat som jag smaskar i mig. Har inte ens orkat försöka (det är dagen före Midsommarafton) kontakta sjukvården idag för att ställa frågan och få recept utskrivet. Det får bero till efter helgen alternativt akuten under helgen.

Så möjligheten till fysisk aktivitet utgörs för närvarande av att halta omkring på tomten.



Frodig grönska men inga Kabbelekor ännu vid min å
 

Sambon har klippt gräset och trimmat kring odlingar och byggnader omgång 2, borstat bort mossa från vedbodtaket, oljat trärena ytor på staketet. Själv har jag bidragit med att spackla igen några gropar i handledare och för övrigt suttit i varierande solstolar med det marinblåa ribbade linnet med brodyr "Everlast" på vänster bröst.

Ironi är härligt och uppfriskande. Ovanstående påminner mig om när jag för 20 år sedan brukade träna iklädd en ljusblå t-shirt med "Superman" tryck på bröstet. Detta var under min pågående 3 år långa sjukskrivning för utbrändhet. Inombords log jag hela tiden åt det ironiska spektaklet men omgivningen spekulerade säkert i om det verkligen var Stålmannen som klivit in i gymmet eftersom jag gjorde 12 repetitioner på 150kg i bänkpress 👀 



Döm aldrig Hunden efter Pälsen


Skrotade runt ute i sovstugan och hittade mitt gamla tummade exemplar av "Liftarens Guide till Galaxen". Bestämde mig för att just denna sommar är en lämplig tidpunkt för att beta av punkt nr3 på min än så länge mycket blygsamma Bucketlist.



Var försiktig med vogonsk poesi


Det ser ut att bli en midsommar fattig på blomster. Upplevs som att det mesta i naturen är åtminstone 2 veckor försenat här uppe. Kanske är det de grova bakslagen under April månad, när det plötsligt kom 30 cm nysnö i en argsint snöstorm, som ställt till det.

Det är väldigt grönt överallt men inte mycket blomsterprakt som slagit ut. Buskrosor och Jasmin är översållade med knoppar i väntans tider.


Vi brukar vara utslagna vid Midsommar !!


 

De första rosorna i trädgården 2022



Inga lokala jordgubbar till Midsommar


Önskar Er alla en fin Midsommar med Sill, Färskpotatis och Gräddfilsås !! /Northernlightsinvestment

19 kommentarer:

  1. Fina spiror ärret till trots :-)
    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gubben !! Ja du vet, tunga knäböj i 40 år är utvecklande för muskulaturen ;) Ja men god Sill till dig oxå....

      Radera
  2. Snyggt ärr! Det bästa är att du nu kan säga: Då skulle du se den andra killen!
    Men det går ju framåt med dina promenader verkligen, bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tösabiten !! Ja, äntligen en fördel med att vara man då en man bara blir allt mer manlig med antalet och storleken på ärren som pryder kroppen. Hade jag varit kvinna så skulle det bli laserblekning och kompensation via läppförstoring eller liknande... ;)

      Radera
  3. Jag misstänker att det inte blir någon snapps till sillen i år med all den medicin du är ordinerad. Oavsett så kan det bli en trevlig midsomar och jag önskar dig allt gott!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ingen snaps ;) Skulle säkert kunna funka trots opioider där alkohol förstärker effekten, Men jag avstår.

      Överhuvudtaget är det väldigt lite alkoholhaltiga drycker nuförtiden. Det var i början på Januari (trettondagsafton) till maten och sedan lite grillning, bastu etc slutet på maj helgen innan jag blev inlagd. Så 2 ggr i år. Inte någon storkonsument precis....;)

      Ha det bra du oxå PP !!

      Radera
  4. En stark jäkel! 1RM på 200 kg i bänk?
    Glad midsommar!

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, 195kg är mitt max. Blev inte mer än så i karriären...och nu är den över :) Glad Sillafton på dig oxå !!

      Radera
    2. Fyfan, vilken bjässe! :-) Själv hoppas jag på 200 kg i marklyft haha! (Tror 1RM är på 190-195 kg).
      /Arbetsplanen

      Radera
  5. Ett tips från en som vet: Sola aldrig ett färsk ärr, de blir rosa/röda och bleknar aldrig. Skydda ärret om du vill slippa en rosa rand på benet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet det. Som jag sa till sambon tidigare idag när hon påminde mig att "jag skiter i det, är mitt minsta problem". Orkar inte gå i långbyxor hela sommaren (eller knähög strumpa).

      Tack för omtanken !!

      Radera
  6. Blev tvungen att slå upp kabbeleka, har sett ordet förr och hört det nån enstaka gång tror jag. I vilket fall lärde jag mig nåt nytt: det verkar finnas två stavningar, kabbeleka och kabbleka, de gula blommorna visar sig med början redan i maj och vtisippan ingår i artfamiljen. Alla delar av växten är tydligen giftig men likväl används den inom folkmedicinen till en hel del olika krämpor.

    12*150kg bänk med Superman på bröstet! Jaja, ödmjukheten är det inget fel på alltså!

    4.5km är bra många fler km än många andra friska orkar gå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är gula blommor som växer där nere vid ån. Tusentals, väldigt vackert när de slår ut. Men som allt annat är det några veckor försenat detta år. Var faktiskt tvungen att googla stavningen själv... :)

      Ha en bra Midsommarhelg Kalkyl !!

      Radera
  7. Tycker mig se flera inslag av positivitet i i inlägget vilket gläder mig.

    Förresten är det tanter som har stödstrumpa, vi gamla idrottare har kompressionssockar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske det. Men fysioterapeuten kallar det för stödstrumpa. Men kompression låter bättre :)

      Ha en fin Midsommar och Semester Småland !!

      Radera
  8. Trevlig midsommar på dig!
    Klart DU fixade inlägg på bloggen före midsommar ( 2 två stycken också).
    Sköt om dig och sambon nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack en annan Micke !! Ja jag blev utskriven ganska fort från den slutna sjukvården. De orkade väl inte med mig längre :) eller så är det platsbrist och personalbrist. Det hör och läser man mycket om här uppe i Norrland nu. Sommaren i vården sägs ska bli besvärlig.

      Sköt om dig du oxå !!

      Radera
  9. Ont krut förgås inte så lätt....vilket vi är väldigt glada över :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krut vet jag inte, men mycket ont är det lite varstans :) Tack för dina uppmuntrande ord !!

      Radera