lördag 26 december 2020

Inköpsfrekvens 2020

I detta skede av min finansiella resa mot förtida uttåg från arbetslivet genom skapande av finansiellt oberoende är den huvudsakliga målsättningen att investera all min sparkvot från lönearbete, samt att därtill återinvestera alla kontantutdelningar som trillar in, på den Kapitalförsäkring som härbärgerar pensionsfonden Northernlights Globalfond.

Parallellt med denna ambition har jag under en tid vid sidan av byggt upp kapital för att bekosta det första året (FIRE Year One) av förtida uttåg utan att behöva använda kontantutdelningarna under detta år. Även detta kapital investeras nu i några utvalda fonder med något som kan sägas likna growthinriktning. En liten strategiändring följaktligen jämfört med tidigare parkering på ett lågräntekonto. En gravt oansvarig spekulativ gamble som kan go either way. Så får det nu bli den här gången.   

Sammanfattningsvis befinner jag mig i en utdragen fas präglad av kontinuerliga inköp som troligtvis kommer att fortgå i storleksordningen ytterligare 18 månader. Likviditeten uppgår idag till 47,9%.

Min masterplan är att försöka utföra en jämn fördelning av inköpen tidsmässigt varje vecka. Vid tillfälliga baissescenarior, eller större sättningar då de svarta Svanarna seglar in, ska investeringstakten accelereras.

Emellanåt brukar jag påminna mig om vad Mike Tyson sa när hans motståndare påstod sig ha en plan för hur de skulle besegra honom på tre ronder:

"Everybody has a plan until they get punched in the mouth"

Just detta investeringsår inträffade som bekant en lite större sättning vars efterverkningar fortfarande kan avspegla sig på börsklimatet. Min portfölj åkte på ett flertal kraftiga käftsmällar under perioden 20 Februari => 23 Mars. Storstryk helt enkelt, de jävlarna sparkade på mig när jag låg ner. Fega förbannade finansmarknader. 

Det enda positiva i bedrövelsen var att jag just då var 70% likvid. Därefter vände det starkt och än så länge uthålligt uppåt.

För år 2020 har andelen av mina totala inköp fördelat sig enligt nedan:

  • Kvartal 1 56%: Januari 6%, Februari 8%, Mars 42%
  • Kvartal 2 14%: April 5%, Maj 4%, Juni 5%
  • Kvartal 3 9%: Juli 3%, Augusti 3%, September 3%
  • Kvartal 4 24%: Oktober 6%, November 9%, December 9%

Konstaterar att planen trots allt följdes någorlunda även efter det att käftsmällarna utdelades. De accelererade nivåerna under November/December beror på att även kapital FIRE Year One investering påbörjats. Med facit i hand skulle jag gått all-in i Mars.

Tyvärr har jag inget facit.

73 de Northernlightsinvestment

2 kommentarer:

  1. Föredömlig exekvering i mars månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns i efterhand som att jag inte gjorde annat än köpte i Mars månad. Tror faktiskt att det blev nästan 100 nya innehav, bland annat då Harvia. Ändå missade man massor av entrypoints.

      Radera